tirsdag 28. oktober 2014

Psykomotorisk fysioterapi erfaringer

Psykomotorisk fysioterapi erfaringer

Jeg sliter med fibromyalgi, tvangsspising, generalisert angst og depresjon. Tar nå psykomotorisk fysioterapi. Jeg mener å merke at jeg, etter hver gang jeg er der, blir verre av stivhet, lemsterhet og smerter i kroppen. Har også snakket med en annen pasient som også har slik forverring av kroppsl. Psykomotorisk fysioterapi behandling strekker seg ofte over ti og studentene vil gjennom praksis få erfaringer med å gjennomføre behandlingsforløp av ulik varighet.


Psykomotorisk fysioterapi erfaringer

Under studiet kan studentene søke om å heve offentlig refusjon for norsk psykomotorisk fysioterapi fra HELFO. Da kan man lese referatet istedenfor å møte opp med barn. Marienlyst Psykomotorisk Fysioterapi Opplevelser og erfaringer i livet setter spor i kroppen og påvirker pust, muskelspenninger og kroppsholdning Maria Kaldheim og Elisabeth Rygge er to psykomotoriske fysioterapeuter med kommunal driftsavtale i bydel St. Hanshaugen, som holder til i lokaler på Marienlyst i Kirkeveien 98.


Norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMF) brukes, og kan benyttes ved allmennpsykiatriske poliklinikker i psykisk helsevern. Ideen” til masteroppgaven springer i all hovedsak ut fra egne erfaringer og egen nysgjerrighet. I litt over fire år har jeg nå vært ansatt ved en allmennpsykiatrisk poliklinikk ved et lokalsykehus. Ved psykomotorisk fysioterapi er grunntanken at kropp, tanke og følelser fungerer som en enhet i kontinuerlig samspill med omgivelsene. I psykomotorisk fysioterapi behandling forstås kroppen som bærer av viktige erfaringer og er derfor en vesentlig kilde til selvinnsikt.


Våre tanker og føleleser oppleves og uttrykkes i kroppen. De kan fortolkes ut fra teorier knyttet til kroppen som tilgang til persepsjon og fortolking av egne sanseinntrykk og erfaringer , og samhandling og dialektisk (felles) fortolking, mener Ekerholt og Bergland videre. Ikke-verbal kommunikasjon. Resultatene i de tre kategoriene fremhever massasjens betydning i psykomotorisk fysioterapi.


Hva er psykomotorisk fysioterapi ? Pust og spenningstilstand i muskulatur endrer seg i forhold til hvordan vi har det med oss selv. Strandgaten Fysioterapi AS! Det er gode parkeringsmuligheter ved instituttet. Instituttet har fysioterapeuter med driftsavtale med Bergen kommune. Vi tilbyr allmenn fysioterapi , psykomotorisk fysioterapi og manuellterapi.


Psykomotorisk fysioterapi erfaringer

Jeg har går til psykomotorisk fysioterapi en gang i uka. Det er ikke alltid like gøy å gå dit, spesielt i førsten hvor man skal bli kjent og behandleren skal bli kjent med grenser og dine utfordringer, jeg har måttet tatt meg selve i nakkeskinnet og tvunget meg til å gå dit. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen timer. Under utdanningen kan hun ta inn pasienter til behandling. Videre følger litt informasjon om hva slik behandling går ut på.


Jeg har hatt timer hos psykomotorisk fysioterapeut , og jeg hadde ikke noe utbytte av behandlingen. Hvilken fase man befinner seg i , mht. Jeg er ikke så sikker på om fysioterapeutene skaffer seg informasjon om ME-pasienter fra pålitelige kilder. Nyhetsbrev fra leder av faggruppen for psykomotorisk fysioterapi Merete Tønder finnes som PDF-fil under relaterte dokumenter.


Deres felles utgangspunkt var erkjennelsen av sammenhengen mellom muskelspenninger, pust og følelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg