torsdag 9. mars 2017

Vondt øverst i magen

Vedvarende eller tilbakevendende smerter eller ubehag som er lokalisert til øvre del av magen. Ubehaget eller smertene kan ledsages av oppfylthet, tidlig metthetsfølelse, oppblåsthet, kvalme, brekninger, sure oppstøt og halsbrann. VONDT ØVERST I MAGEN : Den vanligste og realtivt ufarlige årsaken til moderate øvre magesmerter er sure oppstøt og funksjonell dyspepsi.


Snakk med legen om stadig tilbakevendende smerter i magen. På legespråket foretrekkes betegnelsen funksjonell dyspepsi eller non-ulcus dyspepsi (NUD = ikke-magesår plager i øvre del av magen ). Funksjonell betyr at plagene ikke skyldes sykdom i noen organer (ikke-organiske plager), og dyspepsi betyr smerter og ubehag i øvre del av magen. Smerter i øvre del av magen kan være refluks. Dette er også det enkleste å tyde: — Sitter smertene helt øverst i magen kan det være problemer med magesekken, refluks eller betennelse, sier Kvenshagen. Har sjekket med både fysioterapeut og jordmor og de sier begge at det ikke er noe å gjøre med.


Det kommer som regel når jeg har sitti litt for lenge. Nå har jeg hatt vondt øverst i magen i litt over en måne og blir værre og værre for hver dag som går nå. Små barn angir ofte vondt i magen ved infeksjoner andre steder.


Dette er tilstander som som regel går over av seg selv uten behandling. Hvor gjør det vondt ? Nei: Magesmerter uten feber kan f eks skyldes smerter fra tarmen, magekatarr (magesyre), gallesten osv. Har du smerter over hele magen ? Ved vedvarendesmerter kan man utvikle feber - husk å kontrollere temperaturen.


Regelmessighet er et nøkkelord for magen , og gjelder både med hensyn til toalettvaner, måltider, fysisk aktivitet og søvn. Havregrøt er dessuten veldig bra mat for de fleste mager. Når gir kvalme og oppkast grunn til å ringe legen sin? Akutt oppstått kvalme og oppkast kan skyldes en infeksjon i mage -tarm-kanalen. En type smerte jeg ikke har hatt før.


Har slutta på p-piller, kan det ha en sammenheng? Smerten sitter mellom puppene og navelen på en måte. Problemet mitt er magen. På mandag våkna eg opp og var heilt oppblåst i magen.


Eg klarte ikkje trekke den inn og den var konstant vondt over heile regionen. Heldigvis gjekk magen inn igjen på kvelden. Resten av veka har eg hatt vondt på nedre del av magen. Ikkje direkte von men konstant ubehag.


Vondt øverst i magen

Har veldig vondt på venstre side ved ribbena. Kjennes ikke ut som det er ribbena, men i magen. Vanskelig å forklare. Vet jo at babyen kan sparke opp der og at det gjør vondt , men dette er ikke sparking. Det hjelper faktisk litt å sitte.


Det blir bare vondere av å stå og gå. Skjønner ikke helt det. Har ligget i 20min med skikkelig forferdelige smerter øverst i magen på høyre side under ribbbeina som har strålet nedover siden. Det var konstant vondt , men var værre i perioder.


Klarte ikke annet enn å ligge på siden å puste forsiktig. Vet ikke om jeg stiller spørsmålet til rett forum, men. Er til tider plaget av ubehag og enkelte ganger smerter øverst i magen , rett under ribbeina. Rett under der ribbeina slutter liksom). Dette er spesielt om morgenen like etter at jeg har stått opp.


Men da hjelper det å. Det kjennes hovent øverst oppunder ribbeina på begge sider. Idag da jeg satt og kjente på at det gjør vondt og kjennes sårt og trangt, kjente jeg på et lite punkt mellom noen av de nederste ribbeina på høyre side av ryggen. Jeg har vondt øverst i magen. Der fant jeg et punkt som jeg kunne trykke.


Vondt øverst i magen

Hva er årsaken til plager øverst til venstre i magen ? Dette gir ofte sultsmerter eller nattlige smerter, eller smerter når man drikker syrlige drikker. Vondt i magen er en plage som rammer en større andel av befolkningen opptil flere ganger i året. Her finner du god informasjon som gjør at du kan forstå mer angående hvorfor du får smerter i magen og hva du kan gjøre med det.


Artikkelen tilbyr også kostholdsråd og såkalte “akutt tiltak” hvis magen har slått seg helt vrang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg