tirsdag 21. mars 2017

Smerte i magen venstre side

Bekijk het ruime aanbod op TUI. Vertrek dicht bij huis! Se våre reiser til Side her. Bestill din drømmeferie på ving.


Om noen av disse symptomene oppstår samtidig, er det grunn til bekymring: Konstant smerte. Dette er ikke noe som er begrenset til kun én dag i noen timer. Obs – kan skyldes diafragmairritasjon på samme side (luft, blo inflammasjon).


Vurder pankreatitt, abdominalt aortaaneurisme. Forutgående hendelser. Måltid kan utløse gallesteinsanfall og pankreatitt. Ved magesår kan smerte oppstå i fravær av matinntak, for eksempel om natten, og lindres ved å drikke melk eller spise.


Veldig mange mennesker sliter med hyppige magesmerter grunnet en dårlig fungerende tarm. Forstoppelse kan være årsaken til smerter. Er smertene lokalisert ved navlen, eller lenger ned i magen , på høyre eller venstre side , har det gjerne med tarmen og gjøre, sier hun. Jeg har også, først nå de siste 4-dagene, opplevd å bli veldig slapp, sliten og trøtt selv ved de minste anstrengelser.


Jeg har vært hos en allmennlege som kjente på magen og området uten å finne noe. Jeg tok en del blodprøver som jeg ikke har hørt noe fra, for ca uke siden. Det vanligste symptomet er magesmerter i nedre del av magen , som regel på venstre side. Dette er betennelse i blindtarmen, den vanligste årsaken til smerte i nedre del av høyre side av magen.


For eksempel ved forstoppelse og luft i magen. Det kan være smerter nede i magen på den ene eller på begge sider. I begynnelsen var det ikke smertefullt, men snarere en slags dunkende tilstedeværelse som jeg da antok kunne være en strekk i muskulaturen.


Nei, de ligger på høyre side. Når pasienter kommer inn på sykehuset med akutt abdomen (sterke magesmerter) er det ytterst sjeldent at smertene er på venstre side av magen. De aller fleste tegn til at noe er galt med organene i bukhulen er smerte lokalisert på høyre side eller midten, da det oftest gjelder gallegangen, bukspyttkjertelen, lever, appendix etc. Den syke magen er en annen kilde til smerte i venstre side. Funksjonell dyspepsi eller gastritt ledsages av smerter i magen , som utstråler til venstre.


Nåværende smerte , med angrep av kvalme og oppkastssmerter. Når dette er årsaken, smerte på venstre side av magen bevege seg inn mot midten av magen i løpet av noen få timer, noe som skaper mage ømhet eller sårhet. Det er viktig å få en person med disse symptomene til legevakten umiddelbart for behandling. Også, man bør være på vakt for folk som misbruker sigaretter, alkohol, tar steroid eller vanndrivende hormoner, lider av diabetes og andre sykdommer. Hvis det er smerte i venstre side av magen (under), kan det være et resultat av alle forhold som forårsaker smerte i denne delen av kroppen (unntatt appendisitt).


I det siste har jeg hatt litt smerte i venstre del av magen altså i høyde av navlen. Dette skjer som oftest når jeg legger meg til å sove men noen ganger kan det skje etter jeg spiste mat. Jeg spiste feks Laks nå og fikk kort etter smerte på venstre siden av magen. Smerte kan utstråle i ryggen. Jeg har hatt smerter bak på ryggen, litt på venstre siden konstant i et døgn nå.


Jeg kan ikke si det helt sikket, men det virker som om smertene kommer fra leveren. Blir litt bedre når jeg legger meg ne men kjenner det fortsatt. Kjennes ut som den har hovna opp, det presser liksom. Differensialdiagnosene er mange og omfatter tilstander i alle organene i toraks og abdomen, samt panikkangst. Alvorlighetsgraden varierer betydelig, fra helt godartet til akutt livstruende og umiddelbart behandlingstrengende sykdom.


Vedvarende eller tilbakevendende smerter eller ubehag som er lokalisert til øvre del av magen. Ubehaget eller smertene kan ledsages av oppfylthet, tidlig metthetsfølelse, oppblåsthet, kvalme, brekninger, sure oppstøt og halsbrann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg