fredag 3. august 2018

Omskolering gjennom nav

Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv. Et utdanningsløp gjennom NAV kan innvilges for inntil tre år. Om du for eksempel må ta opp fag fra videregående for å kvalifisere seg til en utdanning, regnes også dette inn i de tre årene.


Husk å logge ut når du er ferdig. Du må trolig gjennom medisinsk behandling for å avklare om lidelsen er kronisk og evt hva du kan arbeide med videre. Omskolering med bistand fra nav.


Noen som har fått utdanning gjennom NAV? Dei gamle omgrepa omskolering og attføring er kjende for dei fleste. Omgrepa er erstatta av arbeidsavklaringspengar (AAP), som er nøkkelen når det gjeld utdanningsstøtte frå NAV. Du skriver at du ikke fungerer i yrket som frisør lenger, da du har konstant senebetennelse i armene og øverst i ryggraden. Vi kan si generelt her på ung.


Omskolering gjennom nav

Kva slag arbeidsmarknadskurs som NAV tilbyr vil variere etter behova i arbeidsmarknaden lokalt. Du kan få opplysningar om aktuelle kurs i regionen ved å vende deg til NAV -kontoret der du bur. Hvis du har rett til bostøtte gjennom bustøttelova, har du ikke rett til stønad til de samme boutgiftene gjennom NAV. Hvis du har høyere ekstrautgifter til bolig på grunn funksjonshemming, sammenliknet med andre i samme situasjon som deg, kan du få dekket dine faktiske utgifter.


Innholdet i AMO- kurs vil ofte være teoretisk opplæring eller en kombinasjon av teoretisk og praktisk opplæring, som gir formell kompetanse. Kursene er basert på behov i arbeidsmarkedet, og hvilke kurs NAV tilbyr i ulike fylker vil derfor variere. Du kan ta kontakt med NAV - kontoret der du bor for å få informasjon om aktuelle kurs i ditt. Dere har jo en spesiell situasjon når mannen er uføre. Syns det er bra at du tenker på omskolering for å få en bedre jobb så du kan klare deg selv.


Det er også mange nettstudier og skoler gjennom voksenopplæringen som man kan dele opp betalingen. Tok selv hjelpepleien uten hjelp fra nav selv om jeg var alenemamma med os. Det er etter de mnd med sykemelding at AAP trer i kraft ( hvis du får det innvilget) Hvis så, er det 6 av din nåværende inntekt, ev. Det kan være ulike grunner til å velge en ny karriere.


NAV gjør av siste års inntekt. Arbeidsmarkedet endrer seg, jobber blir borte, sykdom naturliggjør en omskolering , eller man kan rett og slett få lyst til å gjøre noe nytt. Nå har jeg ikke erfaring med det selv, men kjenner et par som har fått omskolering gjennom NAV. Ingen av de har vært når de har startet.


Alle har hatt et fagbrev. Tømrer eller elektriker) De tre jeg kjenner til har alle fått en eller annen form for skade, og tok teknisk fagskole, og begynte på ingeniørutdanning. Har seg slik at jeg har jobbet som billakkerer i snart fem år nå, og pga enkelte symptomer jeg har begynt å utvikle vet jeg at jeg ikke har mange år igjen i det yrket.


Plages med ting som svie på øynene, hodepine og andre typiske ting på at kroppen min syns den har vært utsatt for nokk l. Hun søkte på politihøgskolen med realkompetanse gjennom en knakende god søknad (om jeg skal si det sjøl), og kom inn. Jeg har nå startet på mitt 3. Etter år på arbeidsavklaring gjennom nav er jeg nå nødt til å omskolere meg. Det eneste veilederen min på nav sa, var at om jeg fikk støtte til omskolering fra de, så hadde jeg ikke krav på stønader fra de etterpå, selv om i verste fall det yrket ville gi problemer også.


Regnet egentlig med at omskolering gjennom nav kun var via en lang prosess og masse langvarig sykemeldinger, og jeg har ikke lyst til at det skal gå så langt før hverdagen blir bedre. Det er to forskjellige typer diabetes type og type 2.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg