mandag 27. april 2015

Depresjon sykemelding

Videre er det fullt mulig å bli sykemeldt pga depresjon. Det er meget mulig du vil ha nytte av dette i en periode fremover akkurat nå, og der har du nok en grunn til å ta en tur til fastlegen din. Der er ikke forøvrig noe entydig svar på om sykemelding alltid er det beste eller ikke, ved depresjon. Angst og depresjon er vanlige helseplager, som svært mange mennesker vil oppleve en eller flere ganger i løpet av livet.


Vi har alle en psykisk helse, - du har det, kollegene dine og sjefen har det. En ansatt er sykemeldt for depresjon i to uker. Ikke noe videre henvisning , behandlingsopplegg eller noe som helst. Tenker de at dette da skal gå over av seg selv i løpet av to uker, bare man slipper å jobbe (og da får mer tid til å gruble)? Det er ikke jobben som er årsaken til depresjonen.


Har lenge slitt med depresjon , og går til samtaler nå, og jeg tar medisin. Jeg begynte i ny jobb i august og økte stillingen i januar, der følger jeg to barn med spesielle behov. Jeg føler jeg trenger sykemelding , men jeg tør ikke. Idag på jobb måtte jeg ved et par anledninger trekke meg til.


Ulike typer depresjon. Diagnosen depresjon forutsetter at man har hatt symptomer som nedtrykthet og svekket livslyst daglig i minst to uker. I tillegg kan man ha andre symptomer som nedsatt appetitt, søvnproblemer og konsentrasjonsvansker. Denne formen blir på fagspråket kalt unipolar depresjon. En lavere grad av depresjon bli kalt for dystymi.


Det som hjalp meg igjennom depresjonen var faktisk å jobbe - men jeg trivdes i jobben! Det er også ulikt hvordan ansatte og ledere kjenner til problemer som oppstår ved en depresjon , og som kan påvirker hvordan jobben utføres. De bruker lenger tid på å vende tilbake til arbeidet sammenlignet med arbeidstakere som er sykmeldte på grunn av stress.


Depresjon sykemelding

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA. Dette førte til at jeg fikk en depresjon i slutten av november. Legen min sykmeldte meg derfor i perioder på dager av gangen siden 26. Legens digagnose er depresjon pga familiære problemer.


Depresjon er med andre ord en vanlig psykisk helseplage. Det er altså ikke bare store personlige lidelser og tap av livskvalitet forbundet med depresjon , men også omfattende økonomiske og samfunnsmessige omkostninger. Alle kan bli deprimert, det være seg barn, unge, voksne eller eldre. Dette er ikke det samme som en sykemelding , og det er en del forskjellige regler som gjelder for disse.


Hvilke regler som gjelder for tilbakedatering av legeerklæring vet jeg ikke, så det må du eventuelt undersøke selv. Men bare husk at du ikke sjekker reglene for sykemelding , for det er ikke det du trenger. VG Nett) - Jeg var handlingslammet, mistet konsentrasjonen og følte at jeg sto på siden av meg selv. Slik beskriver Kjell Magne Bondevik depresjonen han opplevde mens han var statsminister.


Det har til slutt endt med at mine behov og følelser mister mening og verdi. Jeg har alltid latt alle andres behov gå foran mine egne, både ifht familie, venner, jobb og studier. Dette har ført til at jeg for år siden fikk angst og depresjon , noe jeg snakker veldig lite om, fordi jeg ikke vil plage andre med mine problemer.


Depresjon sykemelding

Verken av deg selv, menneskene rundt deg eller av legen. Symptomene er ikke alltid åpenbare. Mennesker med depresjon gjemmer ofte sin sykdom i stedet for å søke hjelp.


Alle føler vi oss nedfor av og til, men depresjon er noe langt mere. Heldigvis kan behandling være til stor hjelp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg