tirsdag 13. november 2018

Mye luft i magen gravid

For mye luft i mage -tarmkanalen gir ubehag knyttet til raping, promping, oppblåsthet og smerter. Les mer på apotek1. Oppblåst mage gravid , treg mage eller forstoppelse. Grunnen til at gravide ofte får vondt i magen og opplever mageplager som luft i magen , treg mage eller forstoppelse, er at kroppen produserer en rekke hormoner under graviditeten.


Hormonene bidrar til å gjøre vevet i kroppen bløtere, for å gjøre den i stand til å utvide seg.

Har hatt luft i magen siden halvannen dag etter første prøvedag denne måneden (denne måneden er første gang vi prøver). Kan dette være et tidlig graviditetstegn, eller er det rett og slett for tidlig? Jeg er aldri plaget med luft ellers, men nå har jeg hatt det mer eller mindre i en uke. Hvis du ikke greier å. Jeg har helt siden jeg ble gravid slitt med pusten, hatt mye løs og tynn avgøring (og mye diaré) pluss masse luft og generelt vondt i magen (hele magen ). Det kom ganske fort, kanskje så tidlig som uker etter befrukting!


Ettersom vi mistet i sommer så har jeg vært livredd hver gang det har gjort vondt i magen. Men det ser jo ikke ut som jeg er den eneste.

For de fleste av oss er symptomer og tegn på mye gass i tarmen åpenbare. De består i: Luftavgang. Frivillig eller ufrivillig luftavgang, enten som raping eller som flatus.


Skarpe, trykkende smerter eller kramper i magen. Disse smertene kan opptre hvor som helst i magen , og de kan raskt endre lokalisasjon. Luft i magen - kjerringråd Luft i magen.


Du kan også oppleve press. Det er kanskje enklere enn du tror å bli kvitt problemet? Luft i magen kan ha mange årsaker, men her har det kommet inn noen tips som kan hjelpe mot nettopp det. Her har vi fått sendt inn et tips som kan være til hjelp hvis du føler. Plages du med luft i magen ? Forstoppelse kan også føre til at man får problemer med mye luft i magen.


Dersom du ikke har slike bakenforliggende tilstander, kan noen enkle livsstilsråd bidra til å redusere plagene. Det er helt normalt å fise fra ti til ganger om dagen. Dette er delvis luft som vi svelger, og delvis luft som produseres under fordøyelsesprosessen i tarmene. Når luftmengden øker utover det som er normalt, blander luften seg med tarminnholdet og danner skum som gir mageknip og oppblåsthet, skriver apotekkjeden på sine hjemmesider.


Det er normalt for gravide å få treg mage og derfor også mer luft i tarmen fordi massen passerer saktere og gass da dannes.

Noen opplever dette som stikninger i tarmen og andre som skikkelige magesmerter, nærmest kolikk. Maten begynner nedbrytingen allerede når du får den i munnen der den blandes med spytt. Er du ikke vant til å spise mye fiber, kan du imidlertid få mye luft i magen når du hiver innpå kål og kikerter.


Jeg er en jente på år som sliter med veldig mye luft i magen. Det bobler og rumler, og jeg promper laaange illeluktende promper i ett vekk. Slik er det hele tiden - dag etter dag. Noe forverret i perioden før mensen. Noen som har noen tanker om hva det kan skyldes?


Jeg hadde problemer med luft og ubehag i magen i mange år, forteller Camilla Øverby fra Arneberg. Hun gikk i perioder med altfor mye luft i magen , og syntes det var frustrerende for en relativt slank kvinne å se ut som om hun var gravid i 4-5. Det satt en demper på selvtilliten å se ut som jeg var gravid i 4-5.


Har ikke hatt mageproblemer på lenge og er veldig frustrerende. Luft i magen skyldes svelging av luft og at tarmbakteriene produserer gasser når næringsstoffer brytes ned. Gjennomsnittlig produseres to deciliter gass i døgnet, men hos enkelte kan det bli opptil ti ganger mer.


Hvorfor har jeg så mye luft i magen nå som jeg er gravid , og hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det? På grunn av hormonene går tarmene litt tregere, og da danner det seg lettere gass. For noen kan det bli like ille som kolikk, ganske smertefullt med andre or sier Krogh.


Jeg har plutselig begynt å få hår rare plasser over hele. Risikoen for type 2-diabetes og hjerte- og karsykdommer kan også minskes gjennom et kosthold med mye fiber. Men, har du gått over til et kosthold med mer fiber, kan det gjøre at du får mye luft i magen. Magen må tilvenne seg fiberne, og du kan bli prompete i starten.


Gi det 2-uker, råder ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg