tirsdag 22. november 2016

Etternavn med bindestrek

Det er ikke alltid så lett å se. I personnavnlovens § står det: To navn som kan tas som etternavn , kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek. Hovedregelen er altså at doble etternavn skrives med bindestrek.


Datteren vår har dobbelt etternavn med bindestrek. Det blir vanligere og vanligere og når de barna blir store er det sikkert kutymer for hva som gjøres når de får barn. For meg var det viktig at datteren min også hadde mitt etternavn og at det ikke ble borte som en bokstavforkortelse, så jeg var ikke i tvil. Skal da mor eller fars etternavn først? Når det ikke er bindestrek er vel mors først og blir mellomnavn?


Anonymous poster hash: 4bd1c. Ikke veldig vanlig, vet ikke hvordan navnereglene har forandret seg siste årene med før måtte man søke om å få lov til det. Jeg kjenner en familie som har det, og da de giftet seg for snart år siden måtte de søke. De har et kort og et lenger etternavn med bindestrek mellom, som f. Kom gjerne med innspel, det treng eg, spesielt på dette punktet.


Mitt etternamn har gått frå far til son, generasjonar bakover i tid. Difor er det viktig for meg at mitt namn blir brukt. Helst at det står sist. Eg har kome fram til at eg kan ta til takke med bindestrek , og at det då er det same kvifor ei rekkefølge namna kjem i. Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, får barnet morens etternavn.


Dette gjelder ikke etternavn som nevnt i § første ledd nr. Dersom du vil ha to etternavn , må du skrive etternavnene med bindestrek. Vil du unngå bindestreken, må du velge det ene etternavnet som mellomnavn. Dobbelt etternavn med bindestrek. Bindestrek er et tegn som ikke må forveksles med tankestrek.


Etternavn med bindestrek

Hansen-Olsen er etternavnet. Bindestrek er – i motsetning til tankestrek – direkte tilgjengelig på tastaturet (til høyre for punktum). Ja, dersom man kaller fornavn som ikke er bundet sammen med bindestrek for mellomnavn.


Men uansett: Jeg regner med vi er enige i at påstanden i det opprinnelige innlegget rett og slett er _uriktig_ (at alle doble fornavn skal skrives med bindestrek ). Når man velger en kombinasjon med mellomnavn, settes vanligvis fars etternavn til slutt. Dermed er det hans etternavn som blir barnets etternavn. I de tilfellene da man lager nytt etternavn med bindestrek , settes oftest mors navn først. Da er begge navn likestilt som etternavn , men det vil nok være mors navn som er mest synlig, sier han.


Etternavn med bindestrek måtte man bli født til, eller gifte seg til. Et annet dilemma er: Hvordan omtaler man mennesker med dobbelt etternavn når bare etternavnet brukes? Skal man bruke det siste navnet eller begge? Gahr Støre eller bare Støre? Med Støre er saken grei, for han har uttrykkelig bedt om at bare Støre brukes.


Den eller de som har foreldreansvaret, må sende melding til folkeregisteret om hvilket navn barnet skal ha innen det fyller seks måneder, ellers får barnet morens etternavn. Foreldre kan velge mellom morens og farens etternavn , eller gi det både morens og farens etternavn som dobbelt etternavn med bindestrek. Bindestrek tas med mellom initialer og i etternavn slik det er skrevet i kilden. Hva er egentlig nytt med denne navneloven da.


Doble etternavn (med bindestrek ) har jo eksistert en stund. Er det slik at en gang i tiden var det ikke særlige regler, og da satte man sammen som man ville, så kom strenge regler som forbød å lage nye doble etternavn , før så en ny lov kom nå nettopp og åpnet for det igjen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg