onsdag 29. juni 2016

Smerte i halebeinet

Tilstanden oppleves gjerne som en skjærende og vedvarende smerte. Kvinner er mer disponert for å få smerter i halebeinet , noe som kommer av bekkenets utforming generelt. Halebeinssmerter forekommer ca. Fødsler er også en av de vanligste årsakene til halebeinsplager.


For eksempel dersom barnets hode blir sittende fast og må dras ut med sugekopp, eller dersom det er en veldig rask fødsel. Siden halebeinet er det svakeste punktet er det det som gir etter, og det vil kunne løsne og forskyves bakover. Snakket med legen min sist jeg var der (av andre grunner) og han sa det nok var muskulært men at jeg skulle komme tilbake etter en mnd hvis det ikke gikk over. At halebeinet er et slags knutepunkt for sener, muskler og leddbån gjør området svært sensitivt og utsatt - også i forhold til muskelspenninger og muskelsmerter, noe som igjen kan føre til stråling ned i beina. I opptil en tredel av tilfellene kan man ikke påvise noen spesiell årsak (såkalt idiopatiske smerter).


En skade på halebenet medfører smerte og ubehag i området omkring halebenet (tilstanden kaldes også coccygodynia). Skader af denne type kan resultere i, at halebenet får et blåt mærke, dislokeres (dislokation), forstuves eller brækkes (knoglebrud). En dag hadde jeg så vondt oppover i korsryggen, (noe som hadde bygd seg opp over noen dager), så jeg dro til lege.


Fikk tabletter mot betennelse, -og ryggverken forsvant, men halebeinet er fortsatt vondt. Men å gi området fullstendig ro over ti er en utfordring. Smerter rundt halebeinet - Åpent forum.


Derfor tar det tid før skaden gror, og smerte forsvinner, vet Gundersen. Det er minst ett år jeg har hatt smerter, om ikke mer. For meg går tiden litt i ett med to små barn så det er vanskelig å følge med.


Jeg har en gutt på år og mnd. Men som sagt, jeg TROR at det ble litt problemer i halebeinet etter episoden for 4-år siden. Husker ikke hvordan det var før det skjedde, har gullfiskhukommelse Men selv om jeg ikke kan sitte bakoverbøyd hele dagen pga halebeinet så er det ikke noe som hemmer meg.


Er jo bare å reise seg i noen minutter så går det over igjen. Den første tiden kan man avlaste litt ved å bruke sitteringer og myke sitteunderlag, ta korte steg og unngå provoserende aktiviteter. Det kan godt være jeg fikk disse smertene allerede like etter han ble født. En imparganglie blokade er en injeksjon mot en “nerveknapp” som ligger foran halebeinet. Noen ganger når jeg gjør mitt fornødne av type så får jeg en enormt sterk smerte i enden av halebeinet , rett over anus i retning ryggen.


Dette skjer egentlig bare når avføringen jar en fast og fin form så alt kommer lett og fort ut. Vanskelig å forklare, men noen som kjenner seg igjen og kan forklare hva som skjer? Derfor finner mange pasienter stor smertelindring av å løsne på muskulaturen rundt halebeinet. Det kommer når jeg sitter for lenge, men også når jeg har gått en lang tur. Enkelte dager er det så ille at jeg ikke klarer å sitte i sofaen om kvelden.


Er det andre som har lignende smerter? Har ikke gjort stort med det, fordi jeg har ventet på at det skal gå over, men det gjør ikke det. Det begynner og bli ganske så uutholdelig! Var hos kiropraktor for halvannen mnd siden, han undersøkte ikke halebeinet mitt,.


Jeg slo halebeinet for mange år siden - vi var på aketur med skolen, jeg var vel år. Akte på sånne svære dekk, og så datt jeg av og landet veldig gæernt rett på halebeinet. Husker det var grusomt vondt, klarte nesten ikke å bevege kroppen i det hele tatt de første minuttene.


Og kunne ikke sitte på flere dager. Den har ikke lenger noen praktisk funksjon slik andre arter bruker sin hale, og er unødvendig for gange, defekasjon og å sitte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg