fredag 30. august 2019

Soppinfeksjon gravid

Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Du kan handle trygt og enkelt på Vitusapotek. Vi har kunnskapen du trenger.


Soppinfeksjon gravid

I svangerskapet er kvinnen utsatt for å få soppinfeksjon i underlivet. Ja, i noen tilfeller kan det være det første symptomet på at du er gravid. Det arter seg som hissig rødhet, svie og kløe på kjønnsleppene og rundt skjedeåpningen. Det er også rødt og sårt i selve skjeden. Ofte forligger en osteaktig, cottage cheese-liknende utflod.


Den kan ligge som et belegg på skjedeveggen. Stikkpillen bør settes varsomt inn i skjeden. Dersom lokalbehandlingen ikke hjelper, finnes det en tablett med soppmiddel man kan ta. Denne kan også brukes av gravide , men kun i samråd med lege.


Kontakt i så fall fastlegen din, råder Løvendahl Mogstad. Svie, kløe og luktfri utflod er vanlige symptomer på soppinfeksjon. De fleste opplever at utfloden er tykk, hvit og klumpete (minner om cottage cheese), men tyntflytende utflod kan også forekomme.


Sårhet, sprekkdannelse i underlivet og smerter ved samleie er andre symptomer som kan oppstå hvis man har soppinfeksjon. Soppinfeksjon Endret normalflora i skjeden øker risikoen for soppinfeksjon. Vanlige årsaker til infeksjon kan være i menstruasjon, etter antibiotikabruk, nedsatt immunforsvar (ved sykdom eller bruk av visse legemidler), overdreven vask av underlivet, varme, fuktighet og tette klær. Jeg fikk en soppinfeksjon i underlivet for en dag eller to siden. Samboer og jeg prøver å bli gravide , og jeg sluttet på pillen for noen uker siden.


Soppinfeksjon gravid

Jeg leste at soppinfeksjon er vanlige blant gravide og at det ofte kan være det første tegnet på graviditet. Tok en test i sta men tror den var ne. Dette kan gi gjærsoppen bedre vekstbetingelser og gjøre at den trives bedre slik at det blir unormalt mye av den. Gravide er mer utsatt.


Jeg er en kvinne på år som har to barn på og år. Hver gang jeg er gravid så begynner graviditeten med en soppinfeksjon. Ved siste graviditet brukte jeg canesten (vaginaltabletter og krem) og ved de to tidligere pevaryl (vaginaltabletter og krem). Jeg er gravid i uke og har fått kraftig soppinfeksjon (bekreftet av lege).


Jeg har hatt gjentatte soppinfeksjoner i mange år før jeg ble gravid , og det eneste som har hjulpet - til gjengjeld svært effektivt - har vært diflucan, som jeg jo ikke kan bruke som gravid. Nylig er det publisert at 1gravide som fikk flukonazol i første trimester ikke hadde økt hyppighet av misdannelser (3). Det har vært flere henvendelser til Drugline (4) om enkeldoser på 1mg gitt til gravide i begynnelsen av svangerskapet kan skade fosteret. Ved gjentatte soppinfeksjoner kan du be legen om resept på Flukonazol. Dette er en kapsel som man svelger og kan fjerne underlivssopp med bare én dose.


Du bør ikke ta flukonazolkapsler dersom du er gravid. Av Kathrine Woie, lege. Hyppigheten øker etter graviditetens varighet. Candida er en sopp.


Hvorfor får man soppinfeksjon ? Jeg har mer eller mindre gått konstant med sopp infeksjon etter jeg ble gravid. Det klør, svir og sprekker opp. Har ikke behandlet dette for lest at det kan gi fosterskader. Har også lest at det er ufarlig å gå med soppinfeksjon når man er gravid. Leser nå en artikkel fra babyverden at gravide bør behandle soppinfeksjon.


Men jeg ringte legen min i går å spurte å da sa hun at jeg ikke kunne ta noenting! Jeg har slitt med sopp siden p pille slutt, har stått på flukanazol kapsler ukentlig og annahver uke i totalt uker. Den medisinske termen er vaginal candidose.


Er gravid i uke 22. Har fått resept på diflucan 1mg, har hatt soppinfeksjon nedentil i fem uker , har prøvd canesten krem og vagitorier uten effekt. Har du noe erfaring med dette preparetet og graviditet?


Hvis du er gravid , er det helt naturlig at den hormonelle balansen forandres og påvirker kroppen. Det skyldes hormonforandringen i kroppen. Leder i Jordmorforbundet NSF, Hanne Charlotte Schjelderup, forteller at gravide kvinner har økt risiko for underlivssopp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg