tirsdag 20. oktober 2015

Solarium og graviditet

Solarium og graviditet. Kan det være farlig for fosteret å sole seg i solarium mens man er gravid? Allmennlege Jørgen Skavlan svarer. Jo mer du bruker solarium , og jo yngre du er når du begynner, desto mer øker risikoen.


Det er ikke noen trygg nedre grense for hvor mye solarium du kan ta. Det finnes ingen dokumenterte bevis som tilsier at sollys eller solarium er skadelig for barnet, men det er viktig å ikke overdrive bruken. Men bør man vise ekstra forsiktighet med solarium når man er gravid? Med mindre man blir overopphetet i solsengen, er det ikke grunn til å tro at solarium er farlig for fosteret, sier Bachmann. Ikke bruk solarium hvis du bruker medisin som kan gjøre deg ekstra lysømfintlig.


Vent minst timer mellom de to første gangene du tar solarium. Er du i tvil, oppsøk lege. Ikke sol deg ute og i solarium på samme dag. Oppsøk lege hvis føflekker forandrer seg, eller det oppstår hevelser, klumper eller sår. Noen mener det ikke er bra, mens andre mener det ikke er skadelig så lenge man ikke føler ubehag selv.


Man kan jo beskytte magen med et håndkle e. Noen som har noen meninger om dette? Er solarium mindre eller mer farlig enn naturlig sol? Statens strålevern fraråder all bruk av solarium. Kunstig soling fører til at du får økt UV-dose på toppen.


Her kan man finne råd om trygg medisinbruk ved graviditet og amming, eller ringe inn og stille spørsmål selv, sier hun. LES OGSÅ: Ikke gi Ibux til barn med vannkopper. Kan man ta vitamintilskudd som gravid? Som gravid er det opplagt for de fleste at et sunt og godt kosthold er viktig, men betyr det også at det er bra med vitamintilskudd? Føler meg så blek for tiden.


Har lyst til å ta noen timer i solarium. Har lest at man kan få pigmentflekker, stemmer dette? Kan barnet merke at man tar solarium ? Vet at solarium ikke er så veldig bra for huden, men jeg har ikke tenkt t. Jeg har vel egentlig ikke noen særlig tanker om temaet, ga opp soling (inkuldert solarium ) for mange år siden etter som jeg ikke blir brun.


Man skal vel ikke blir overopphetet som gravi men jeg vet ikke hvor varm man egentlig blir i solarium. Jeg har lest at man helst skal unngå solarium fordi varmen som blir der er vist ikke helt bra for utviklinga til babyen. Men når det kommer til vanlig soling mener jeg at man ikke får den varmen, og at man skal passe på at man ikke ligger for lenge!


Snakket også med legen min om solarium , og han mente i små doser er det helt greit. Bare man ikke ligger å steker alt for lenge om gangen. Tenk på de som er gravide om sommeren, er i syden, de utsetter jo ofte mange for mye mer sol enn hva vi som er gravid på vinteren gjør. Jeg tar derfor solarium av og til med god samvittighet. Graviditet og solarium - Gravid - 27.


NRK Livsstil - Tips, rd og innsikt Vanligvis s kan gravide ta solarium. Farlig ta solarium nr man er gravid? Er alltid vandt til å ha farge før sommeren, men i år ser jeg ut som ett spøkelse fordi jeg har hørt det ikke er sunt å ta solarium når man er gravid? Har ikke gått i solarium en eneste gang i svangerskapet, pga det jeg har hørt lissom. Vi vet at for mye sol kan vre skadelig for huden.


Sol under graviditeten - sole seg i solarium eller ute under pen himmel er omstridt blant ekspertene enten du er gravid eller ikke. Strålingen i et solarium er dessuten flere ganger sterkere enn solen i Norge. Bør ungdom ta solarium ? Bruk av solarium gir brunfarge og en følelse av velvære for mange.


Dessverre er det også slik at overdreven soling, både utendørs og i solarium , gir økt risiko for hudkreft og andre hud- og øyeskader. Og nr man er gravid noen f mneder av sitt liv, hvorfor risikere noe bare for.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg