mandag 12. oktober 2015

Måle feber i øret

Bestill hotell i Male By. Se bilder, les kundeomtale og book! Gratis avbestilling! Presise og raske termometer for måling av feber.


La barnet ha smokk-termometeren i munnen noen sekunder, og du får vite tempen.

Den normale kroppstemperatur avhenger av målestedet og varierer fra 31ºC i endetarmen til 36ºC i øret og 34ºC i munnen. Over døgnet kan temperaturen variere noe med laveste temperatur om morgenen og høyeste om kvelden. Eggløsning og fysisk aktivitet kan forhøye kroppstemperaturen med cirka o –o C. En av de mest benyttede metodene for å måle temperatur, siden metoden er enkel og raskt gir resultat.


Selve målingen utføres ved å stikke termometeret i øret som anvist på pakningen. Normalt ligger kroppstemperaturen rundt 37ºC (men den varierer litt i løpet av døgnet). Les mer om feber på Lommelegen.


Men hvor er det best å måle temperaturen?

Ved feber er denne termostaten i kroppen stilt inn på for høy temperatur, som resulterer i feber. Infeksjoner, betennelser, brannskader og andre store skader kan utløse feber. Feber er ikke en sykdom, men et symptom.


Jeg begynner å bli syk nå å føler jeg kan ha feber eller ihvertfall veldig nær på å få feber. Og det samme greiene er det med datteren min også når hun er syk. Metoden anbefales spesielt for de minste barna (under tre år). Måling i øretÅ måle kroppstemperaturen ved hjelp at et øretermometer er den aller enkleste metoden. En øremåling går svært raskt og er lite ubehagelig for barnet, men den er mye mindre pålitelig enn en rektalmåling.


Gjennomsnittlig forskjell mellom temperatur målt i høyre og venstre øre er markant, både for øregangsmålinger og ved trommehinnemålinger. Når vi måler temperaturen i øret , kan den ligge litt under temperaturen målt rektalt. Måling i munnhulen (oral måling) Å måle temperaturen i munnen kan være nødvendig i enkelte situasjoner, men det er ikke anbefalt, særlig ikke på barn.


I praksis sier man at man har feber når man måler en temperatur på 3til 38°C i endetarmen, det vil si en økning på °C fra normalen. Skal måle i rumpa nå før jeg legger han. Når jeg skal måle feberen på meg selv og datteren min så er gradene forskjellig. Må finne fram en premie eller noe, for det er det er ikke gøy akkurat;) Ser at han er dårlig, men jeg må vite om han skal ha paracet. Han er hjertesyk, derfor skal han ha det ved 3har jeg fått beskjed om.


Blir nok en hjemmedag i morra!

Jeg vet at jeg har feber , men får ikke målt den. Vi har kun øre -termometer og den er for stor for øregangen min (øregangen min er veldig smal), så termometeret klarer ikke måle rett temperatur og var nå nede i grader. Har prøvd både vanlig måling og sensormåling.


Er det noen spesiell måte jeg. Men nå har det vist seg at pannetemperaturen avviker grader fra den faktiske kroppstemperaturen, og at metoden ikke er særlig god. Det beste er å måle i endetarmsåpningen. Man kan måle i øret eller i munnen, men metodene er mindre presise, for man må legge til en halv grad for å få den faktiske temperaturen.


Ved akutte tilstander er det vanlig å ha feber i tre til fem dager, men ved kroniske tilstander varer ofte feberperioden lengre. Opplever man å få feber flere ganger i måneden, tyder det på at noe er galt. Da er det viktig å gå til legen og finne årsaken, sier han.


Sara nekter plent å måle feberen i rompa, og siden jeg ikke vil gjennomføre dette for en hver pris når hun tross alt er år, måler vi under armen. Hun har hostet fælt og har vært snørrete siden torsdag. Tror hun har hatt litt feber i hele helga, men almenntilstannen har vært så bra at vi ikke har brydd oss om å måle den.


Det er likevel usikkert om feber alltid er hensiktsmessig. Når temperaturen stiger, øker også kroppens behov for oksygen (surstoff) og væske. NUK 2inkan måle temperaturen både i øret og på pannen.


Det kan også brukes til å måle romtemperatur. Selve termometeret er lite og lett å holde i hånden, med en god og tydelig knapp. Når man kjøper det, følger det med et oppbevaringsstativ som er veldig praktisk å ha termometeret i når det ikke brukes. Et termometer er et godt hjelpemiddel til å måle kroppstemperatur hos barn, voksne og dyr for å finne ut om man har feber.


Bruk også gjerne termometerbeskyttelse for bedre hygiene. Kroppstemperatur over 38°C hos mennesker regnes som feber. Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg