fredag 11. september 2015

Gravid med spiral

Hvis du har en spiral skal du være oppmerksom på din kropps signaler med hensyn til en eventuell graviditet som kan forekomme hos 1-prosent. Hvis man blir uønsket gravid med en spiral , foretas en provosert abort med fjernelse av spiralen. Man har dessuten litt økt risiko for graviditet utenfor livmoren.


Tanken på at jeg kunne være gravid slo jeg fra meg – jeg hadde jo satt inn en spiral. Jeg snakket med ei venninne, og hun lurte på om jeg var helt sikker på at jeg ikke var gravid. Jeg nektet for at det kunne være det, men valgte likevel å kjøpe en graviditetstest.

Når du får spiral , følger det også med en pasientinformasjon. Les denne nøye, så vet du hvordan din spiral fungerer, og hvilke signaler du skal være på vakt for. Ved behov kan du få ny time hos legen, det gjelder ved eventuelle bivirkninger eller hvis du ikke kjenner tråden. En spiral har mer enn sikkerhet mot graviditet.


Vi har møtt kvinnene bak de siste desimalene. Dersom man blir gravid med inneliggende spiral , og ønsker å beholde barnet, anbefales å ta kontakt med lege for å fjerne spiralen. Inneliggende spiral øker risiko for spontanabort.


Jeg ble gravid på spiral , og da jeg fikk satt den inn ble jeg fortalt at om jeg skulle være så uheldig (!) å bli gravid måtte den ut med en eneste gang.

Så da testen viste positivt fikk jeg og min kjære helt panikk! Satt jord og himmel i bevegelse og fikk oss time hos en privat klinikk dagen etterpå for å ta den ut. Hvis du først blir gravid med spiral , er det øket risiko for at svangerskapet sitter utenfor livmoren, sammenlignet med hvis du blir gravid uten spiral. Risikoen for at dette skal oppstå, er likevel liten. Hva skjer hvis jeg blir gravid med spiralen på plass?


Spiralen kan ikke skade fosteret. I tillegg ble jeg gravid en gang til, mens jeg gikk på mini-piller, ca måneder etter at nr. Akkurat _det_ er vel ikke spesielt uvanlig, da. Har vært småkvalm, og har hatt hodepine i par mnd.


Men det gikk galt, dessverre. I de fleste tilfeller der en kvinne er blitt gravid til tross for spiralprevensjon, viser det seg at spiralen har falt ut. I de få svangerskapene som opptrer med spiral på plass, ligger spiralen utenfor fosterhinnene, og det skjer ingen fosterskade. Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Billig, sikker og rask graviditetstest.


Kjøp nå, test deg hjemme. Jeg fjerna min spiral i høst, og er nå i min 9pp! Har to barn fra før hvor jeg ble gravid på forsøk med begge to.


Lurer på om det kan skyldes spiralen at det tar så lang tid denne gang?

I tillegg er jeg jo år eldre enn sist jeg ble gravid , er år, men tenker at år ikke er sååå ille i forh til den biologiske klokka. Hvis du bruker hormonell prevensjon: Fortsett å bruke denne fram til spiralen er satt inn. Hvis du ikke bruker hormonell prevensjon: Du skal ikke ha samleie uten kondom de siste tre uker før du får satt inn spiralen. Dette kan bare ikke være mulig, tenkte hun.


Stine Olsby var år gammel, da hun fant ut at hun var gravid. Jeg var hos gynekolog idag. Det er ikke umulig å bli gravid på spiral (åpenbart) men det skjer veldig sjelden ( av alle kvinner som går på det, ikke sjanse per kvinne). Hun sa at noen ganger faller den ut, men når det skjer er det som regel ila. Spør igjen om kvinnen kan være gravid.


Ferdigheten med innsetting av spiral bør vedlikeholdes, og som en tommelfingerregel bør en sette inn én spiral i måneden. Sv: Raskt gravid etter spiral ? Det kan jo være at kroppen min spiller meg et puss! Men så hører man jo om disse som tester positivt kun 2-uker etter uttak. Refusjon av spiral.


Fra måneden etter man har fylt år til og med måneden før man fyller år, får kvinner dekket 1kr hver tredje måned til prevensjonsmidler (gjelder p-piller, minipille, p-ring, p-stav, p-sprøyte og spiral ). De som bruker dyrere prevensjon enn dette må betale mellomlegget selv. Sv: Fjerning av hormonspiral - hvor lenge før kroppen er i normalen igjen? Jeg har dårlige erfaringer med hormonspiral og prøving. Fikk igjen mensen fort etter uttak, men syklusen var så endret at det viste seg å bli ganske vanskelig å bli gravid igjen. Har kvinnen hatt prevensjonssvikt bør hun vente med kobberspiral til en med sikkerhet kan fastslå at hun ikke er gravid.


Bytte fra p-piller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg