fredag 16. mai 2014

Rundstykker med bakepulver

Spis frokost og lunsj med ekstra god samvittighet med oppskrift på disse grove rundstykkene. Kulturmjølk gjør at rundstykker og annen bakst blir ekstra saftig og god. Forskjellige frø både inni og på toppen av rundstykkene, gir det lille ekstra.


Av denne oppskriften får du ca. Lyst til å lage noen raske, enkle rundstykker etter skolen?

Her har vi brukt samme deig som man bruker til pinnebrød og stekt dem i ovnen. I denne oppskriften gir porsjoner rundstykker. Glutenfri rundstykker bakt med Cottage Cheese - lages på kun en halv time.


Se vår oppskrift på rundstykkene her og finn flere glutenfrie oppskrifter. Enkle rundstykker som ikke krever heving. Disse minner litt om scones, men er ikke søte.


Kna inn smøret i blandingen.

Rør inn bakepulver og salt. Ha så i havregryn og bland deigen raskt sammen. Den skal bli nokså bløt, men fast nok til at du kan forme den. Ha bakepapir på en stekeplate. Form deigen til rundstykker som legges på platen.


Pensle over med vann og dryss over sesamfrø. Verdens beste lavkarbo rundstykker og denne oppskriften lages ukentlig hos oss, og ikke uten grunn. Disse rundstykkene er omtrent identisk med vanlig brødmat! Min ikkelavkarbospisende bror kjente ikke forskjellen da jeg serverte han en blings, og sa han aldri hadde gjettet det hadde jeg ikke sagt noe #128578; Jeg fant oppskriften her. Du må ikke få ut alle cottage cheese klumpene, men få røra jevn og fin.


Biscuits med bakepulver. Denne retten har 27kcal pr 1gram. Quinoa er spesielt bra på grunn av sitt proteininnhold. Havre er fritt for gliadin, den mest problematiske typen gluten.


Omkring av pasienter med cøliaki kan tåle havre. Havre har en annen sort gluten som kalles avenin, som tolereres bedre.

Kjøp da havre merket “glutenfri” slik at den ikke er forurenset av gluten fra annen. Dette er jo scones, tenkte jeg. Som tenkt, så gjort. I dag har jeg bakt noen grove rundstykker. Med bakepulver Altså… scones.


De er laget med sammalt hvete (masse protein), gresk yoghurt (masse protein) og egg (masse protein). Ha egg, cottage cheese og kesam i en bolle, kjør blandinga glatt med stavmikser. Tilsett bakepulver og salt. Vend inn inn havregryn og havremjøl. Ha salt og bakepulver i bollen.


Rør litt rundt med teskjeen,. Finn frem et stekebrett med bakepapir. Ha over eggeblandingen. Ikke behov for noe elting her, og de trenger slett ikke være perfekte.


Bland salt og bakepulver i havregrynene. Jeg bruker en saks til å dele med , enkelt og greit og minst mulig søl. Andre typer frø kan også brukes, så lenge det blir dl frø til sammen. Nyt rundstykkene sammen med en stor kopp soyamelk.


Elt mel, bakepulver , salt og melkeblandingen godt sammen. Elt inn smøret og elt til du har en smidig og god deig. Dekk deigen med ett klede og la heve til dobbel størrelse.


Ha deigen over på ett melet bakebord og form rundstykker. Dekk med ett kjøkkenhåndkle og hev til dobbel strl. I dag vil jeg dele oppskriften på luftige og grove rundstykker med havregryn. Disse hjemmebakte rundstykkene er perfekt både til frokost, lunsj og nistemat for store og små. Elt deigen med kjøkkenmaskin.


Undeveis i eltingen tilsettes smør og egg. La deigen heve til dobbel størrelse. Slå deigen sammen, ta den ut på et melet bakebord og rull i to pølser. Sett de på bakepapir, alle på samme brett, og etterhev i minutter. Jeg husker så utrolig godt den aller første gangen jeg bakte rundstykker.


Rundstykkene var så fine å se på, syntes jeg, for de var toppet med valmuefrø. Også var de sååå gode! Det var på barneskolen.


Siden den gang har jeg bakt mye, og lærer stadig vekk noe nytt om gjærbakst. Dryss gjerne sesamfrø eller valmuefrø på toppen før du steker dem. Disse fine rundstykkene passer til det meste, frokost, lunsj, middag og kvelds.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg