torsdag 15. mai 2014

Hva skal barnet hete

Det er et stort ansvar å skulle bestemme hva en ny liten verdensborger skal hete. Så hvor skal man starte? Kanskje ved å ta denne quizen og finne ut hvilken type navn du liker best? Mange gode forslag er like rundt hjørnet! Hvert år fødes det mellom femti og seksti tusen barn i Norge.


Hva skal barnet hete

Når en ny verdensborger ser dagens lys er det mye som skal ordnes av de nybakte foreldrene. En av tingene er å gi barnet et navn. Skatteetaten lanserer nå en ny tjeneste hvor du som nybakt far eller mor kan gå inn å melde hva barnet ditt skal hete.


Vet du hva de mest populære barnenavnene betyr? Finnes det fortsatt babyer som heter Geir? Men etter hvert som termindatoen kommer stadig nærmere er det en ting som får blodet til å rushe litt ekstra fort i årene: Jeg klarer ikke å bestemme meg for navn. For jeg aner virkelig ikke.


Hva skal barnet hete

Og når skal babyen få navn? Hva skal barnet hete ? Maset om hva barnet skal hete , begynner allerede mens babyen ligger i mors mage og den tiltar for hver dag som går etter fødselen. Men hva gjør du når navnet mangler?


Og hvor lang tid har på deg før fristen går ut? Jeg er gravid og skal gifte meg. Min fremtidige mann er ikke norsk (han er fra et annet land i Europa, hvis det har noen betydning). Jeg heter Lise Braille Olsen (eksempel). Altså har jeg min mors etternavn (min mor er fransk) som mellomnavn og min fars etternavn som etternavn.


Hva skal barnet hete

Men, alle som har fått barn og som ikke allerede har meldt inn navnet til Folkeregisteret, kan bli med å teste ut denne nye tjenesten. Vi tror og håper at den nye tjenesten vil oppleves som mer intuitiv og brukervennlig for foreldrene som skal melde inn navn på barna sine. Om det skal være et felles navn for hele bygget, og forslag til hva et slikt navn skal være?


Kulturdelen av Skaun ungdomsskole og kultursenter bør ha et navn. Enten som et tillegg til det overordnede navnet for hele bygget (hvis det blir vedtatt at det skal være et overordnet navn), alternativt som et eget navn på kulturdelen av huset. Egentlig var jeg fast bestemt på at mitt første barn skulle hete Yrja om det var jente, men da jeg ble gravid var det Vilja hun skulle hete.


Heldigvis var samboeren min enig. Etter at den ordinære ultralyden i mitt andre svangerskap avslørte enda ei jente, var jeg klar på at det var Saga hun skulle hete. Det er det første barnet både for Tone og kjæresten Markus Foss. Før fødsel var det kjent at Tone ventet en datter, men det er fortsatt usikkert hva den nyfødte skal hete. I begynnelsen av april avslørte 26-åringen til Se og Hør at hun og samboeren hadde navnet klart.


Ja, vi har bestemt oss for et navn. Alle barn skal ha et navn, og foreldre har en plikt til å velge navn innen seks måneder etter barnets fødsel. Er ikke melding sendt eller navnet ikke blir godtatt, får barnet morens etternavn. Her kan du sende inn ditt forslag til hva barnet til Hertuginne Kate og prins William skal hete. Nye navn i ytre byområder.


Hva skal barnet hete

Da det store utbyggingsprogrammet ble igangsatt i Groruddalen og rundt Østensjøvannet etter krigen, måtte mange hundre nye veier og boligområder ha navn. Dette har jeg tenkt mye på. Om jeg får barn da, vel og merke. Kjendisene er flinke til å gi barna sine veldig originale navn.


Mange synes kjendisbarna har flåsete navn. Jeg syns de har unike navn. Jeg vil ikke kalle noen navn for rare, men heller sjeldne.


Barn blir oppkalt etter både trær, dyr, blomster, steiner, fugler og været. Ikke ulovlig med dyrenavn. På spørsmål om det. Det kan være lurt å lete i slektstreet hvis dere er på jakt etter navn.


Dere må også bli enige om hva barnets etternavn skal bli.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg