fredag 5. desember 2014

Kvalm og diare

Biola og Cultura er derimot gode produkter mot diare fordi de kan styrke den naturlige bakterieflora i tarmen. Det er en myte at Cola er godt ved diare. Eksempler på dette er: Enhver sykdom i mage- og tarmkanalen, for eksempel mage- og tarminfeksjoner forårsaket av bakterier og virus (gastroenteritt), matforgiftning, magesår, magekatarr, forstoppelse (obstipasjon) og blindtarmbetennelse. Behandling av kvalme og oppkast.


Når gir kvalme og oppkast grunn til å ringe legen sin?

Akutt oppstått kvalme og oppkast kan skyldes en infeksjon i mage-tarm-kanalen. Kvalmestillende medisin. Dette går som regel raskt over, men har man mistet mye væske og er medtatt bør man kontakte lege.


Ikke sjelden er kvalme første tegn på at man har blitt gravid. Funksjonell dyspepsi omtales av noen som magekatar, men det er en tilstand karakterisert ved tilbakevendende eller kroniske smerter og ubehag i øvre del av magen uten at man finner sykdomsforandringer i eller rundt fordøyelseskanalen. Cytostatikaindusert, stråleindusert og postoperativ kvalme: Serotoninantagonister som ondansetron (Ondansetron, Zofran) og tropisetron (Navoban).


Ved cytostatikaindusert kvalme er aprepitant (Emend) et alternativ. Viktig ved oppkast som har medført dehydrering og salttap.

Vil ofte også reduserer kvalmen. Sykdomsmønster og klinisk bilde er annerledes hos små barn og svært gamle. Hos gravide forskyves abdominalorganene, og smertelokalisasjonen kan være atypisk, se magesmerter i svangerskapet. Noen virus gir først og fremst kvalme og oppkast, andre gir hovedsakelig diaré - det vanligste er likevel en kombinasjon. I de fleste tilfellene tar det 2-dager, men både lengre og kortere intervall forekommer.


Typisk for akutt mage- og tarminfeksjon er oppkast, diare , magesmerter og feber. Nøyaktig hvilken bakterie, virus eller parasitt som er årsaken til omgangssyken, påvises sjelden. I nettbutikken får du alltid fri frakt på rimeligste fraktalternativ ved kjøp over kr. Hvis ditt lokale Apotek har varen på lager, kan du også handle her i nettbutikken og hente varene dine i apoteket etter time - selvsagt helt uten fraktkostnad. Raskt og veldig enkelt!


Den er så smittsom at alle får den, sykdommen går på omgang. De syke er mest smittsomme mens de har oppkast og diaré , men de er også. Disse gir symptomer som feber, oppkast og diaré , og Noroviruset er den vanligste årsaken. Hodepine er definert som smerter eller ubehag i eller i området rundt hodet – som inkluderer hodebunnen, tinningen, pannen, bihulene og øvre del av nakken.


Har du hodepine og er kvalm ? Du har vært kvalm i noen dager, og må bæsje ca hver gang du er på do.

Dersom kvalme kommer brått, kan det være matforgiftning, eller omgangssyken. Noen ganger, sjeldent, men slik som i dag, så kjenner jeg at det rumler VELDIG i magen, jeg har sekunder på det meste på å komme meg på do, samtidig kaldsvetter jeg så svetten renner ned panna, ryggen, halsen, over alt, jeg kjenner meg svimmel og småkvalm. Med en gang jeg er ferdig på do, føle. Jeg er år og er også veeeldig redd for å kaste opp. Sist gang jeg haddr omgangssyke gikk jeg i 2. I juleferien dro vi til Englan og da våknet jeg midt på natta og kastet opp.


Neste morgen satt jeg på do med diare en gang, så ga det seg. Men etter dette har jeg vært små kvalm etter måltid. Diaré (ofte med magesmerter og oppkast) skyldes gjerne at det er spist mat som er forurenset med bakterier. Forurensningen oppstår spesielt ved utilstrekkelig varmebehandling av kjøtt eller egg, og ved utilstrekkelig kjøkkenhygiene (benytt forskjellige kniver og skjærebrett til kjøtt og grønnsaker).


Jeg har vert så og si forkjølet av og på annen hver uke, er da tett i nesen og generelt slapp, i tillegg har jeg diare nesten daglig og jeg har også begynt å bli kvalmen helt uten grunn, når jeg da først blir kvalm varer det hele dagen, noe som jeg aldri har pleid å bli. Og om jeg drikker alkohol er jeg skikkelig kvalm , svimmel og uten. Følelegemer i hu sener og ledd forteller hjernen hvordan vi beveger på armer og ben og hvor kroppens tyngdepunkt befinner seg i forhold til føttene. Vi blir først bevisst på vår balanse når noe er galt eller uvant.


Svimmelhet skyldes ofte at signalene vi mottar fra syn og balanseorganer ikke stemmer overens eller er uvante.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg