onsdag 10. desember 2014

Bestemor dikt

Bestemor dikt

DIKT OM ET DIKT Av Arild Nyquist Jeg er litt redd Jeg står her i mørket og venter. Jeg tror jeg går inn til bestemor , jeg. Og et stort, bløtt fang å sitte på. Og armer som holder tett rundt meg.


BESTEMOR Jeg går inn til bestemor. Når jeg er red er hun der. Bestemor er gode smil så langt som du kan se. Slik var han allti sier bestemor og smiler lykkelig med alle rynker. Men du spar uanfektet i den sorte jord som sommerregnet sakte risler mot og dynker.


Dikt om bestefar – av 20. Kjære bestemor , lukk opp for meg. Det er Rødhette, ser du, med kaker til deg, kjære bestemor , lukk opp for meg! Og hun åpnet, men ulven han straks henne åt, og tok kappen og brillene på, og før Rødhette enda til døra var nått, under teppet i senga han lå. Ja, faktisk såpass mange at vi hadde lært oss flertallsformen rapti.


Synes dette diktet er så fint: Da mødre ble til, var tanken ganske klar. For mødre har noe i seg som ingen andre har. Du er bare bestemora mi i mine øyne- og det vet jeg at du kan føle.


De trøster deg gjerne, og blir når andre går. Du er bestemora mi med godt humør, og slappe av å kose med meg er noe du gjerne gjer. Det er skrevet mange flotte dikt om små barn, og André Bjercke har skrevet flere dikt du kan bruke. For deg som bare ønsker et lite dikt til å ha på et dåpskort, har vi laget en liten samling dikt her.


Bestemor dikt

Slike små dåpsdikt kan også være en del av en dåpstale, eller en fadder eller bestemor kan lese et dikt i stedet for å holde en tale. Trenger du et godt sitat? SÅ til deg kjære fine, gode bestemor.


Jeg skulle virkelig ønske at mine små kunne få oppleve det, å ha en bestemor som deg. Hvis du ser dette innlegget en eller annen gang. Send meg en melding, så vi får takket deg for at du gjør en så stor ting for de fine små barna våre som nå har en helt ny hverdag på skolen.


Jeg ønsker å dele dette vakre diktet med dere. Viss me berre tør å gjera det me alltid snakker om, kan me klara mykje meir enn det me trur. Me skal stemma våre strenger om til dur.


Nå trenger jeg hjelp. Jeg og søster skal lage et album med bilder og minner til vår bestemor siden hun fyller år. Tar i mot alle forslag med takk! Vi vil gjerne ha noen fine dikt med også, aller helst noen som hyller en flott bestemor. Til slutt blir man gjørme.


Bestemor dikt

Trine Marie, år: Bestefar fikk en kjæreste da han var år. Ludvig, år: Damer blir hete i overgangsaldren. Det dampet av mormor da hun kom inn i den. Hun arvet skrubbel og bit. Enkelte dikt , vers, musikkstykker, salmer og sanger brukes ofte i gravferdssammenheng.


Her finner du et utvalg. Kanskje finner du ingenting som passer? Vi er behjelpelige med å finne alternativer.


Bestemor dikt

Dødsannonse De aller fleste velger å kunngjøre dødsfallet i den lokale avisen og evt. Alle avisene har forskjellig oppsett på selve annonsen. En samling av flere av slike dikt til konfirmasjon kan du kjøpe i nettbutikken Munter. Et dikt om savn og kjærlighet til en som var min beste venn. Jeg anbefaler at du skriver en liten innledning til diktet , og på Munter.


Torn Appart Litt trist, skrevet av en venn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg