fredag 7. juli 2017

Kynnere uke 37

Regelmessige kynnere : Det er minutter eller mindre mellom dem, og de varer sekunder eller mer. Noen merker også at sammentrekningene er annerledes enn vanlige kynnere. For hva er normalt, og hva er ikke normalt? Og hvordan skal man vite forskjell på kynnere og rier - eller enda vanskeligere, for tidlige rier? Nederst på siden finner du video om hvordan det er å være gravid i denne uken, samt oversikt over de andre artiklene i serien Gravid - uke for uke.


På størrelse med en ananas. Babyen er snart ferdig formet og har inntatt fosterstilling. Bena er trukket opp mot brystet, fordi det ikke er plass til å strekke dem i livmoren.


Syns du at det over litt tid er mye mer spark, eller mye mindre, ringer du til jordmor eller fastlege og får time den dagen. Hvis det skjer i ferietid eller i en helg, så ringer du direkte til din fødeavdeling og snakker med dem, uansett tid på døgnet. Innimellom får jeg også noen kynnere (?) som er skikkelig vonde, men stort sett bare en, og så går det over. Den siste tiden har jeg hatt mye kynnere , om kvelden har det presset mye nedover samtidig og det kjennes ut som de tidlige riene under mine to første svangerskap. Dere som var plaget med mye kynnere (sterke kynnere daglig, flere ganger i timen, fra uke 26), fødte dere tidligere enn termin?


Er førstegangs og sliter så følt med vonde kynnere. Det er sammentrekninger i livmoren gjennom hele svangerskapet. Disse merkes ikke av kvinnen.


Mot slutten av svangerskapet, fra cirka 7. Alt kan skje, og det føler jeg virkelig at det også gjør. Jaja, jeg har mast om at det ikke er lenge til han kommer. Jeg har på håret kommet meg inn i uke 37.


Hei:-) Har lest litt på forskjellige nettsider, men blir liksom ikke noe klok av det. Så jeg lurer på om det er noen her som har eller har hatt det før opp til flere uker før fødselen. Slet med mye kynnere når var på jobb, ble da sykemeldt i fra ca uke og frem til permisjonsstart med fare for prematurfødsel. Har da en veldig fysisk tung jobb med mye løfting og bæring av utstyr og veldig mye gåing. Så når kroppen sa ifra og jeg var så sliten som jeg, var så var nok det veldig lurt.


Livmoren er en muskel som nå trener seg opp til fødselen ved å trekke seg sammen iblant. Det er imidlertid veldig individuelt hvordan man opplever disse sammentrekningene, og hvor mye sammentrekninger man har. Nå er det vanlig å kjenne kynnere , det vil si at livmoren blir hard og så slapper av. Slike kynnere kan gjøre vondt, som menssmerter eller verre. Mange kvinner som allerede har født barn, kan få så kraftige kynnere at man kan tro forløsninger ei i gang.


Spenningen og forventningene stiger jo nærmere termin du kommer. Man har kynnere hele svangerskapet. Noen kjenner dem, mens andre kjenner dem ikke. Svangerskapet m vre normalt, fra uke til og med uke 42.


Uke ukens fdekurs var kleint Aya Romano 18. Man skulle jo tro at jeg som har hatt kynnere siden uke 2 hadde en kropp. Mitt navn er Henriette, jeg er år og bor i Rogaland. Jeg lever mitt liv sammen med min forlovede og vår lille datter som kom til verden 18.


De kan være kraftigere og mere intense, de kan også komme tidligere i svangerskapet og kan forekomme oftere. Om barnet: Griperefleksen er ferdig utviklet. I begynnelsen av denne uken er fosteret uker gammelt. Tåneglene når nå tåspissene. Om du kunne plassert fingeren din i fosterets håndflate, ville den lille hånden lukket seg om den.


Kynnere hos flergangsfødende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg