torsdag 15. september 2016

Hvordan pynte ostekake

Hvordan pynte ostekake

Er det noen som har forslag til hvordan man kan pynte en ostekake med gelelokk øverst. Eller finnes det noe man kan ha oppå lokket igjen? Jeg har laget så mange ostekaker i mitt liv at jeg tror jeg kommer til å kunne oppskriften utenat resten av livet. Grunnoppskriften finner du tidligere registrert på detsoteliv. Mange bruker imidlertid å legge et gelélokk som pynt på kaken, slik som i denne oppskriften.


Ostekaker kan selvsagt stekes men det finnes også varianter som denne, hvor kaken ikke trenger en tur i ovnen. Ostekake med sitron og gelélokk – helt uten steking 8. Hvordan lager dere ostekake , og hvordan pynter dere den? Noen grunn til ikke å putte geleen i midten istedenfor på toppen? Jeg lagde ostekake forrige uke ( fredag) Å vi spiste den ikke før på mandagen. Må jo ha vært god siden hele kaka gikk med.


Litt jobb er det, men absolutt verd det! Marit Røttingsnes Westlie viser hvordan du lager ostekake med gelelokk. Saken er opprinnelig publisert på Klikk. Oppskrift på en vidunderlig og festpyntet ostekake med kremost og et lekkert, rødt gelélokk. Kaken lages helt uten steking, men her må du beregne god tid for at den skal få stivnet godt.


Riktig nok tar det en del tid å lage den, men det har du igjen for. Det behøver likevel ikke ta så mye lenger tid. Den enkleste måten å pynte lekkert på er å legge elementer i ring. En klassisk, nydelig ostekake med bunn av søte kjeks, fyll av herlig kremost og kremfløte, pent pyntet med lekkert gelélokk og bær.


Jeg vet at man ikke kan pynte med kiwi inne i gelèen på toppen, for da stivner ikke gelèen. Dagen den skal spises trenger du nemlig bare å ta den frem, sette den på et kakefat og pynte den. Rester kan oppbevares i kjøleskapet noen dager om kaken ikke spises med det samme. Hadde egentlig tenkt å lage den du har laget her, evt med sjokoladefyll som i påskekaka di #128578; Og da tenkte jeg at jeg kunne lage kaken dagen før, men kutte opp lokket samme dag som den skal serveres og legge bærene på da. Jeg skal lage en ostekake og tror jeg skal ha sitrongelé i ostemassen.


Hvordan pynte ostekake

Kan godt tenkes det er godt med andre typer gelé men vi liker godt den med sitron så den er en sikker slager. Skal ha gelelokk oppå. Bør jeg da ha sitron eller kan jeg godt ha annen type lokk selv om det er sitron i ostemassen? Har også lyst til å pynte den.


Den kan også enkelt varieres ved å bytte ut bærene med andre bær eller fersk og hermetisert frukt. Noe av det aller beste med julen er pepperkaker: Hjemmelagde eller ferdiglagde, hjerter eller stjerner - uansett form smaker pepperkaker helt fantastisk. Derfor har vi tidligere skrevet om hvordan du kan lage din helt egen pepperkakekalender på 1-2-3.


Hvordan pynte ostekake

Men innimellom gavekjøp og juleselskaper kan hverdagen fort føles travel. Ostekakeelskere blir aldri helt enige om en ostekake må stekes eller ikke for å kunne kalles en ekte ostekake. Jeg sier gladelig ja, takk til begge utgaver.


I denne utgaven har jeg lagd en browniebunn før jeg har på ostekrem og topper det hele med massevis av bær i gelelokket. Med frisk appelsinsmak er denne ostekaken, laget av konditormester og landslagskokk Sverre Sætre, perfekt til påskekosen. For at ostekaken skal sette seg skikkelig bør den stå i kjøleskapet i 5-timer før servering. Kaken kan gjerne lages en dag i forveien og stå over natten.


Sjokoladeredet lager du enkelt ved å smelte sjokolade, tegne et gitter på en frossen plate og forme sammen. Jeg er litt kresen på kaker skjønner du, så jeg tenker rett og slett på en hjemmelaget ostekake. Men det jeg lurer på er om noen har erfaringer med dette og bilder som du kan vise meg.


Jeg lurer fælt på hvordan jeg skal arrangere( blir kanskje vanskelig med etasjer)den og pynte. Bryllupskake – Bryllup innlegg 1. Mat og drikke innlegg 1. Enkel og klassisk oppskrift på ostekake med smak av sitron, pyntet med bær. Denne ostekaken har sitrongelé blandet inn i røren, noe som gjør at den blir lett og luftig i konsistensen, og frisk og god i smaken.


Til bunnen kan du bruke de kjeksene du liker best, vi har brukt digestive i denne oppskriften.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg