tirsdag 5. juli 2016

Smerter i halebeinet

Smerter i halebeinet

Plager kommer ved gange eller fremoverbøying. Legen kan påvise lokale smerter ved undersøkelse med en finger opp i endetarmen til pasienten. Rugging av halebeinet kan utløse smertene og leddet mellom korsbeinet og halebeinet er ofte mer bevegelig enn vanlig.


Smerter i halebeinet

Rektale fistler (fistler i tarmen) kan forekomme og gi mye smerter , som kan kjennes ut som smerter fra halebeinet , og gi sittesmerter. Hemoroider og analfissurer kan også gi smerter i området der halebeinet er. De hormonelle forandringene skal gjøre kroppen klar til fødsel.


I denne prosessen blir leddbåndene mer tøyelige og bekkenet kan bli ustabilt. Dette kan føre til smerter i bekkenet og halebeinet. Siden halebeinet er det svakeste punktet er det det som gir etter, og det vil kunne løsne og forskyves bakover.


Smerter i halebeinet

Den eneste effektive middel for smerter i halebenet av en feil holdning er vanligvis å vente på helbredelse og undertrykke smerten med paracetamol. Halebenet er gjengs oppfatning på sacrum. Sacrum er festet med bånd mellom hip bein. Jeg har vondt i halebeinet og halebeinsmerter uten grunn. Har dere noen teori eller svar på hvorfor jeg eventuelt har vondt i halebeinet selv uten at jeg har slått meg?


Man får normalt sett ikke vondt i halebeinet eller halebeinsmerter uten grunn. I opptil en tredel av tilfellene kan man ikke påvise noen spesiell årsak (såkalt idiopatiske smerter ). En dag hadde jeg så vondt oppover i korsryggen, (noe som hadde bygd seg opp over noen dager), så jeg dro til lege. Fikk tabletter mot betennelse, -og ryggverken forsvant, men halebeinet er fortsatt vondt. Læs om skader og smerter i halebenet, samt hvornår du bør opsøge læge. PIаn vаn zаkеnmаn hееft еnоrmе imрасt ор jоuw inkоmstеn!


Vеrdiеn еIkе dаg gеId! Probeer het vandaag nog! Smertene blir verre ved aktivitet. Men som sagt, jeg TROR at det ble litt problemer i halebeinet etter episoden for 4-år siden.


Husker ikke hvordan det var før det skjedde, har gullfiskhukommelse Men selv om jeg ikke kan sitte bakoverbøyd hele dagen pga halebeinet så er det ikke noe som hemmer meg. Er jo bare å reise seg i noen minutter så går det over igjen. Vondt i halebeinet kommer ofte etter et fall på baken, eller etter fødsel. Noen får smerter i halebeinet under selve graviditeten.


Det er vondt å sitte, og det blir ofte verre når man reiser seg fra en sittende stilling. Halebeinet er den nederste delen av ryggraden og bekkenet, og mange muskler, bekkenbunnsmuskulatur, og leddbånd fester seg her. Når bekkenet, hoftene og beina beveger seg, beveger også halebeinet seg i en liten bevegelse fremover og bakover.


Det gjorde ikke vondt i det øyeblikket jeg datt, men da jeg kom hjem å skulle sette meg ned merket jeg at det gjorde vondt å sette seg. Jeg har de siste mnd hatt belastningssmerter i og rundt halebeinet. Har ikke gjort stort med det, fordi jeg har ventet på at det skal gå over, men det gjør ikke det. Det begynner og bli ganske så uutholdelig!


Var hos kiropraktor for halvannen mnd siden, han undersøkte ikke halebeinet mitt,. Man har smerter , når man sidder eller skal rejse sig. Symptomerne er typiske. Generne kommer under gang, eller når man bøjer sig fremover. Lægen kan påvise ømhed ved undersøgelse med finger i endetarmen.


Pres mod halebenet kan udløse smerter. Leddet mellem korsbenet og halebenet er ofte mere bevægeligt end normalt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg