tirsdag 5. juli 2016

Psprøyte bivirkninger

Bivirkninger ved bruk av p-sprøyte. Den vanligste bivirkningen ved bruk av p-sprøyte er uregelmessige blødninger i startfasen. Hos de fleste går dette over etter hvert og menstruasjonen forsvinner helt etter en tid. Er det noen som ikke bør bruke p-sprøyte ? Dette betyr også at dersom det oppstår bivirkninger , kan man måtte vente lenge før disse forsvinner. Senker serum østradiolnivået, og mange års bruk kan medføre noe økt beintap fra skjelettet.


En studie tyder på at kroppen selv henter inn dette når behandlingen avsluttes (II). Indikasjoner Antikonsepsjon. P-sprøyte og bivirkninger P-sprøyten har en del bivirkninger , blant annet kan den øke risiko for å utvikle beinskjørhet. Ulempene med p-sprøyte er at det kan bli vanskelig å planlegge graviditet.


Jeg fikk baby i sommer og bestemte meg for å begynne på p-sprøyte for å slippe å tenke på annen prevensjon. Siden det ikke ga seg så tok jeg ikke flere sprøyter. Nå har blødningene vart hver dag i 5måned.


Ved p-sprøyte ser man også de samme bivirkningene som ved p-stav, men igjen dette er gjerne forbigående og slett ikke alle som opplever. Ved p-sprøyte vil virkningen sitte i uker etter siste injeksjon, og oppleves det mange bivirkninger følger jo disse varigheten til sprøyten. Min anbefaling til deg er å forsøke p-stav først.


Det kan hende at du opplever uønskede endringer i kroppen din etter at du begynner på p-sprøyten. Andre bivirkninger. Noen synes å merke at de får kviser, går opp i vekt, får brystsmerter eller mindre sexlyst.


P-sprøyte er også vist å redusere HDL kolesterol, som er det gode kolesterolet. Befruktningsdyktighet. Jeg gikk på p sprøyte for et par år siden pga noe kluss med pillene som gjorde at jeg hadde blødninger utenom når jeg skulle ha det osv, var faktisk legen sitt forslag å starte opp på sprøyte. Tok den og alt funket helt fint, tok den ca et år. Ingen bivirkninger og ingen mens.


P-SPRØYTE Informasjon om p-sprøyte : Depo-provera Har du spørsmål om prevensjon eller seksualitet? Har nettopp begynt, og er usikker på om jeg skal fortsette eller ikke. Har hittil hørt om vektøkning og benskjørhet. Håper på respons fra noen som vet. Helsenett ble opprinnelig utviklet som ledd i det forebyggende arbeidet drevet av Den norske lægeforening, Norges Apotekerforening og Den norske tannlegeforening i samarbeid med et stort antall fagfolk, pasientorganisasjoner og institusjoner.


Det kan rett og slett oppleves som litt skremmende lesning, men det som er viktig å vite, er at de fleste bivirkningene er ufarlige (men kan være plagsomme), og at de fleste bivirkningene går over i løpet av de første – månedene etter oppstart. Det vil si at dersom 1kvinner bruker middelet i ett år vil 0. Pearl Index er et mål på antall graviditeter per 1kvinneår. Dette er jevngodt med P-piller og P-sprøyte.


Det er mulig å gi hunden p-sprøyte. Første sprøyten settes når hunden er ca. Har brukt p-sprøyte i år og er kjempefornøyd.


Det som er det beste er at jeg ikke har hatt mensen i det hele tatt og har ikke fått bivirkninger heller. På grunn av at jeg har hatt noe som heter endometriose har jeg tatt den hver 2. Jeg spurte legen min om faren fbeinskjørhet siden jeg har gått på dem så lenge nå, og om jeg eventuelt bør vurdere kalsiumtilskud men han sa at det var ingen fare for beinskjørhet med det merket jeg tok. Jeg har ingen blødninger og ingen bivirkninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg