torsdag 10. mars 2016

Anstrengelsesastma medisin

Vanligvis opptrer denne formen for astma i tillegg til vanlig astma, og det er oftest unge som rammes. Det finnes mange typer astmamedisiner, og ved å bruke riktig medisin , eventuelt en kombinasjon av flere medisiner , vil de fleste med astma få god kontroll over tilstanden. Dette skrivet gjelder bruk av medisiner i behandlingen av astma hos ungdom (≥ år) og voksne.


Som regel vil medisiner mot anstrengelsesutløst astma ha effekt allerede etter en måneds tid. Virker ikke medisinen , henvis til nærmere undersøkelse, eventuelt med tredemølletest og undersøkelse av bronkial hyperreaktivitet, bemerker Carlsen. Behandling av anstrengelsesastma. Legen anbefaler ofte å forebygge.


Dette betyr at du tar medisin før du trener eller er veldig aktiv. Anstrengelsesastma , astma som utløses ved fysiske anstrengelser. Kan jeg være i ferd med å utvikle anstrengelsesastma ? Du kan jo prøve din venns blå medisin ( den han tar for anfall der og da). Lærerne fatter mistanke om at barna lider av såkalt anstrengelsesastma.


Da er passasjen for trang for de økte luftvolumene. I slike tilfeller kommer astmasymptomene meget raskere enn ved den ekte formen for anstrengelsesastma , gjerne i løpet av ett minutt eller to. Denne typen av anstrengelsesastma kan forebygges med doser av astmaåpnere tatt på forhånd. Begge former foreligger ofte samtidig. Jeg har også anstrengelsesastma , og har fått to typer medisin av legen.


Ventoline har jeg til situasjoner hvor jeg trenger rask lindring, eksempelvis skal ut på joggetur etc. Den andre medisinen jeg har er symbocort. Den virker over lengre tid enn ventoline, men jeg føler også at den trenger lengre tid på å virke.


Legemidler mot astma finnes som tabletter, mikstur, injeksjon og inhalasjon (pulver, væske eller spray). Legemidlene virker enten ved å utvide luftveiene ved astmaanfall, eller ved å forebygge nye anfall. Les mer hos Apotek 1. Anfallsforebyggende medisin.


Langtidsvirkende beta2-agonister. Medisiner med langtidsvirkende beta2-agonister virker etter noen minutter og varer i timer. Vil du sitere denne artikkelen? Kopier denne teksten og lim den inn i litteraturlisten din: Skjønsberg, Ole Henning. I Store medisinske leksikon.


Logg deg inn i reseptoversikten som viser dine gyldige resepter og velg hvilke medisiner du ønsker å ta ut. Planen var å vente men løpingen til jeg hadde en medisin som. Hvilket Apotek du vil hente varene på, velger du selv. Trygt, enkelt og tidsbesparende!


Har tatt medisiner for klamydia, og nå har det blitt værre. Har en stor nese som fungerer dårlig, kan jeg få neseplastikk? Er dette bare dårlig kondis, eller kan det være for eksempel anstrengelsesastma ? Test av blod i avføringen, kan svaret være feil? Må jeg ta ny prøve? Hva er en medisin for anstrengelsesastma ? EIA) gjør det vanskelig for den personen som ønsker å oppnå og opprettholde god fysisk form.


Mange personer med astma er lite fysisk aktive av frykt for å utløse astmaanfall. Men man bør ikke la være å trene selv om man har astma. Det finnes effektive medisiner og praktiske tiltak som kan forhindre astmasymptomer ved trening. Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet.


Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege. Ta gjerne med medisiner du eventuelt bruker. Unngå medisiner før konsultasjon. Det er viktig at du ikke tar medisiner for astma eller kols samme dag som du har time til lungelege - med mindre ikke dette er avtalt på forhånd.


Indikasjoner Astma: Voksne og ungdom ≥år: Regelmessig behandling av bronkialastma når det er behov for en kombinasjon av langtidsvirkende β 2-reseptoragonist og inhalasjonssteroid til pasienter hvor inhalasjonssteroid og korttidsvirkende β 2-reseptoragonister ikke gir tilstrekkelig kontroll av sykdommen, samt pasienter hvor inhalasjonssteroid kombinert med langtidsvirkende β 2. Eg brukte avogtil medisinen ved sjukdom, men har nesten aldri brukt medisin ved trening. I ettertid har eg bytta fastlege, og utan at han har sett tidligare astmatester frå sjukehuset har eg fått ny astmamedisin. Ventoline) No år etter lurer eg på om eg har anstrengelsesastma , og om eg bør bruke medisin eller kan bruke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg