tirsdag 17. november 2015

Prikker på tungen

Infeksjoner som kan gi sår på tungen inkluderer candida, herpes simplex, helvetesild (varicella-zoster), coxsackie, HIV og syfilis. Autoimmune sykdommer kan også gi sår på tungen. Dette inkluderer lupus, ulike typer pemfigoid (blemmedannende sykdom som først og fremst rammer eldre mennesker), og epidermolyse.


Prikker på tungen

DEt er noe lignendes det som skjer, men er KUN på tungen ,helt frem tili går har det kun vært helt fremme på tuppen av tungen , men i går fikk jeg en litt langt oppe, nærmt gangen. Hvite prikker på tungen er vanligvis forbundet med oral (munnen) trost, leukoplakia og oral lichen planus, tre forskjellige orale sykdommer som har forskjellig opprinnelse. Oral trost er vanligvis forårsaket av en overproduksjon av candida albicans i munnen og kan dukke opp på tungen , kinn vegger, taket av munnen eller i halsen.


Flekker på tungen og redusert smakssans. Forandringer på tungen kan være tegn på sykdom annet sted i kroppen eller bare lokalt på tungen eller i munnhulen. Du har beskrevet problemet ditt såpass godt at det utelukker nokså mage tilstander. Symptomer på denne sykdommen er vondt i halsen, lett feber og 1-mm store blemmer på tungen , på innsiden av kinn eller lepper og på tannkjøttet. Barnet blir vanligvis smittet gjennom hudkontakt, dråpesmitte og avføring.


Prikker på tungen

Tungen kan fungere som en oversikt over helsen din. Blemmene brister og etterlater seg overflatiske sår. Når man er frisk har tungen en jevn, rødlig farge, og en myk, fuktig tekstur. Men om en lider av en ubalanse i organene kan dette manifestere seg som missfarging, uttørking eller gjennom hvite merker på bestemte deler av tungen.


Tunga kan også avsløre noe om folk - for eksempel at noen røyker. Første gang man får viruset i kroppen kan man imidlertid bli syk med feber, slapphet og små blemmer på leppe, tunge og tannkjøtt. Har i 3-uker hatt varierende grad av brennende og sviende tunge og øvre gane i munnen, med lignende symptomer som after, som beskrevet bla her på lommelegen. Utbruddet kom etter en periode med økt psykisk påkjenning, med fysiske reaksjoner på stress som vondt i magen og oppgiret (sånn man blir når man holder på å bli for sen til flyet) i ca en uke. De forsvinner vanligvis i løpet av 1-uker, avslutter hun.


Har fått brune prikker , blemmer og sår på penis, har ikke hatt sex. Blemmer eller prikker under forhuden, hva kan det være? Og i det jeg gikk i fra bordet begynte jeg å få hvite små blemme lignende ting i på tungen. Er kun på tungen og litt bakover i svelget. Jeg trenger litt hjelp.


Kjennes ut som om jeg har brent meg på tungen. SVAR: Hei Du beskriver hvite prikker på tungespissen, som kommer med jevne mellomrom. De varer noen dager, og er mer irriterende enn vonde.


Det som hjelper er salt, vademecum og så kan du prøve med en brunostbit der prikken er. Vademecum gjør at det blir bedøv og hvis du tar på Vademecum hele tiden, så blir blemma borte til slutt. Husk også å bytte tannkrem til Zendium. Når jeg bruker den får jeg aldri blememr på tungen.


De fleste av dem sitter på tungespissen, mens jeg også har et par litt lengre inne på selve tungen. I tillegg har jeg også noen på hver av sidene. Det geografiske mønsteret skifter gjerne utbredelse og lokalisasjon.


Prikker på tungen

Rødme marginalt på tungen. Sort eller brungul hårete tunge (lingua villosa nigra). Han tror kansje smaksløkene ser sånn ut helt nede med svelget men det har jeg vanskelig for å tro da jeg ikke har op. Ukjent etiologi, men misfargingen kan muligens skyldes mikroorganismer og tobakk. Trøske kan oppstå på tungen , tannkjøttet, på innsiden av kinnene, på ganen eller i halsen.


Ved geografisk tunge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg