fredag 20. november 2015

Gravid luktesans

Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme.


Som regel er luktesansen tilbake til normalen senest rundt halvveis i svangerskapet. Bare noen svært få gravide har luktesans som en sporhund helt fram til fødselen. August August 12. Cutie Funny Bubbles Forumet er livet. Jeg har fått ekstrem luktesans i svangerskapet.


Fikk det sist også. Kan lukte det på ånden til mannen to dager før han blir forkjølet. Hater stort sett ånden hans når jeg er gravid. Klarer nesten ikke sitte på buss til og fra jobb, og ta heiser. Må flytte meg hvis folk lukter sykdom, dårlig ånde,.


For nesten åtte av ti gravide opplever kvalme. Unngå også mat med høyt fettinnhol da det kan forverre kvalmen. Forsterket luktesans hører også til i svangerskapet, og er nært knyttet opp mot kvalme. Tett nese og forsterket luktesans. I Helsedirektoratets gravid uke for uke-oversikt, uke står det at hormonforandringene gjør at slimhinnene i kroppen til den gravide blir litt skjørere enn til vanlig, og at det lettere oppstår små, overfladiske og ufarlige rifter i slimhinnene som gir økt risiko for blant annet neseblødninger.


Jeg reagerer veeeldig på lukter. Spesielt alkohol syns jeg lukter forferdelig. Hvor tidlig merket du forandring i luktesans ? En del gravide synes at smaks- og luktesansen blir mer følsom enn den pleier.


Lukter som de ikke har reagert på før, for eksempel matos og parfyme, gjør dem kvalme. Enkelte kvinner forteller at de plutselig får avsmak for bestemte matvarer og smaker som de tidligere har likt, for eksempel kaffe, mat som er nedlagt i eddik, eller pepper. Gravide har høyere nivåer av androgener – hormoner som øker produksjonen av olje i huden og får kviser til å dukke opp. Snart kan kjæresten din se ut som en gravid tenåring!


Rundt en prosent vil også oppleve å få kviser på andre steder av kroppen – for eksempel på magen, lår og armer – men da som regel kort tid etter fødselen. Den vanligste årsaken til anosmi, eller tap av luktesans , er forandringer i nesens slimhinner, ofte på grunnlag av infeksjoner. Hvor hyppig dette forekommer er usikkert, men antakeligvis er det en del mørketall her, fordi de fleste først vil reagere når all luktesans er tapt, mens mange vil ha en betydelig redusert luktesans uten egentlig å være klar over dette. Hovedregelen er at den gravide skal spise og leve som hun pleier, men det forutsetter naturligvis at hun i forveien har sunne kost- og levevaner.


Kosten skal være allsidig, rik på protein, frukt og grønnsaker, fattig på fett og sukker. Gravide kvinner øker sitt kaloriinntak med maksimalt 4kJ (omtrent 1kcal) per dag. Rask og trygg leveranse.


Kan hende at det er du som er gravid som har ftt god luktesans , og. Personligt klarte jeg ikke lugten af søppel og kjøleskap i 1. Meny der man kan kjøpe ting ferdiglaget giver mig SKIKKELIG kvalme, blir helt dårlig med en gang jeg lugter det. Er litt plagsomt for alle lukter blir så sterke. Der finnes flere andre symptomer på at en er gravid , men disse er nok de mest vanlige. Og jeg som er så glad i kaffe til vanlig!


Så lukte- og smaks sansene påvirkes også, men ikke for alle. Noen gravide opplever at akupunktur hjelper mot svangerskapskvalme. Tilskudd av vitamin Bfinnes vanligvis i multivitaminprodukter for kvinner, men dosene er gjerne for lave. Det mangler forskning på om høye doser kan være skadelig for fosteret.


Du bør alltid ta kontakt med legen din om bruk av legemidler. Jeg er en kvinne på år som er gravid i uke 14. Smerter nederst i magen. Jeg hatt en sviende følelse i underlivet når jeg har hatt samleie og føler at jeg ikke blir våt. Svie , eller en brennende følelse i underlivet er en vanlig underlivsplage.


Dette kan føre til friksjon under samleie og gi inflammasjon fordi vevet ikke er like. Jeg var hos øre-nese-hals idag, finner ikke noe galt med meg, han sa at jeg måtte regne med at lukte- og smakssanene er borte for alltid. Nå vet jeg ikke om fastlegen min gjør noe videre etter å ha fått tilbakemelding fra dagens undersøkelse. Noen utvikler polypper i nesekaviteten som kan gi tap av luktesans , og dette kan også utvikles som en reaksjon etter nese eller luftveisinfeksjon.


Dersom man har et tap av luktesans i over tre måneder, bør man kontakte lege eller ØNH spesialist for ytterligere undersøkelsen av luftveiene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg