torsdag 5. juli 2018

Juleskinke saus

Juleskinke saus

Dette er enkel og god husmannskost, som alltid blir vellykket og som også er enkel å lage til mange. Sausen lages ved å ha sennep, soya, honning og sjy fra kjøttet og vann i en liten kjele. Kok opp og rør inn maizennajevning før servering. Tips: På travle dager kan du gjerne bruke ferdig kokt juleskinke til denne retten. Du vil mest sannsynligvis finne varianter av dette i butikken gjennom hele året under navn som blant annet påskeskinke og sommerskinke.


Er det kokt skinke, eller skal du steke den i ovnen? Til førstnevnte bruker man ikke ha saus , men kanskje litt sennep. I Sverige serveres juleskinka tradisjonelt med kokte poteter, prinskorv, svenske köttbullar, rødkål, brunkål og brun saus. Røkt juleskinke med sennepsaus står alltid på menyen hjemme hos oss i løpet av jula. Dette er også nydelig julepålegg, og passer godt til waldorfsalat.


Varm ovnen til 1grader varmluft. Pakk den kokte juleskinken ut av posen og ta vare på kraften til en saus. Bland sammen honning, de forskjellige sennepene, brødkrumme og eggeplomme. Skjær av det meste av fettet på kjøttet slik at det gjenstår to millimeter.


Skinken egner seg ypperlig til raske smakfulle førjulsretter. Denne retten krever lite forberedelse og er til god hjelp i en travel førjulstid. Juleskinke kan man kjøpe ferdig kokt i butikken. Server røkt juleskinke med lekkert tilbehør som blåbærbraisert kålrot, mandel- og kaperspesto, potet- og purresalat og stekte pærer med kremost og bacon.


Jeg lagde en lys saus , men vet ikke om den ble 1 vellykket: avkok av sjalottløk jevnet med litt mel, fon ingefær, fløte, hvitvin…og kraft. Som du skjønner, jeg eksperimenterer. Men jeg trodde sukkersaltet svensk juleskinke ikke skulle være røkt. Det sto ikke røkt på pakken (kjøpt i Norge), men den var altså røkt.


Juleskinke saus

Bestill nå og betal ved utsjekking. Kjapt og lekende lett å booke med. Enkel og trygg nettbooking. Les ærlige gjesteomtaler – book nå!


Jeg stuer noe vekk i frysen og henter det frem nå jeg ønsker ekstra god skinke som pålegg. Jeg har ei juleskinke i ovnen og skal servere den til noen gjester i kvel helt uformelt heldigvis, men jeg har lovt dem mat. Planen var å serverer sennepsaus til. Men nå plutselig kommer mannen min og sier Du, er det ikke Petter som ikke tåler sennep? Hadde helt glemt det.


Juleskinke saus

Kokt juleskinke serveres kald. Har du en kokt skinke i ovnen vil den bli tørr, det kommer heller ikke til å bli noe væske til å lage saus av. Glasert juleskinke kommer fra naboen i øst, men er like god i Norge.


Med både kjøtt, grønnsaker og saus i én form, går det raskt å lage middag. Litt broderkjærlighet må vi jo vise svenskene! Skyll skinken og pakk den inne i aluminiumsfolie.


Stikk et steketermometer inn i den tykkeste delen av kjøttet. Legg skinken på rist over en langpanne og stek den ved 1grader til. Store familiehemmeligheter er i ferd med å bli avslørt!


Endelig har jeg fått hendene mine på oppskriften til mammas deilige sennepssaus. Den gjør seg like godt til røkelaks, gravlaks, juleskinke , salt lammelår og sylte, og er fast innslag på julemenyen i det Gulbrandske hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg