mandag 9. april 2018

Halsbetennelse gravid

Halsbetennelse er en betennelse i mandlene i svelget. Sykdommen kan skyldes virus eller bakterier. Les mer på apotek1. Man kan bli smittet av halsbetennelse gjennom dråpe- eller kontaktsmitte.


For eksempel ved at en syk person i nærheten hoster eller nyser. Har du halsbetennelse med bakterier eller virus blir halsen sår. Virus er den hyppigste årsaken til sår hals. Noen virus kan gi svært kraftige halsinfeksjoner. Kyssesyke er forårsaket av et virus.


Barn i skolealder er særlig utsatt,. Spesielt om du samtidig bruker vrige legemidler, har andre helseproblemer eller er gravid. Føler meg i elendig form, har hodepine, slapp,vondt i nakken, har frysebyger og veldig vondt i halsen. Når jeg hoster blir det enda mer smertefullt i halsen.


Det er noen tiltak som kan minske. Jeg lurer på om det kan være begynnende halsbetennelse. Er det noen som har fått dette mens de har vært gravid og innebærer det noe risiko for barnet?


Jeg er bare fire uker på vei, men har nå fått halsbetennelse. Vil presisere at jeg ikke har feber, men at føles ut som at jeg svelger kniver når jeg svelger. Jeg er litt bekymret for at dette kan skade barnet i magen.


Den trygge siden om svangerskap fødsel gravid gravide uke til uke termin jordmor spørsmål svar fødsel eggløsning assistert. Hehe, jeg har hatt halsbetennelse en gang. Klarte ikke svelge mitt eget spytt, ikke spise, ikke drikke, slet med å puste på grunn av hevelsen i halsen, klarte nesten ikke snakke og måtte da ta hvilepause mellom hvert ord.


Hadde høy feber og måtte på dag bli bedt om å bli kjørt på legevakten. Hva er halsbetennelse med streptokokker? Streptokokker er den vanligste årsaken til bakteriell halsbetennelse.


Halsbetennelse gravid

Ofte forutgås bakterieinfeksjonen av en virusinfeksjon, en forkjølelse, med lett ubehag i halsen. Dersom forkjølelsen kompliseres med en streptokokk-betennelse, vil du bli merkbart sykere med økende halssmerter og ubehag ved svelging. Bare i en tredel av alle tilfellene skyldes halsbetennelse bakterier, som regel streptokokker.


I virkeligheten er nok statistikken litt mer nyansert. Disse bakteriene kan overføres til barnet under fødsel. Inkubasjonstiden er to til fire dager.


Symptomene som oppstår ved en halsbetennelse er smerter langt bak i halsen som blir verre ved svelging. Halsen kan være rø eller ha hvite flekker bak i svelget. Sår hals skyldes ofte en virusinfeksjon som går over av seg selv. Behandlingen av halsbetennelse går derfor ut på å lindre smertene, sier farmasøyt og seniorrådgiver Hilde Ariansen i Apotekforeningen.


Vanligvis starter det med en typisk virusinfeksjon, som forkjølelse. Hvis det finnes antistoff, har den gravide vært smittet tidligere og er immun overfor sykdommen. Man kan også lage antistoffer mot sykdommen ved vaksinasjon.


Er vaksinasjon farlig når man er gravid ? Hovedregelen er at man skal unngå vaksinasjon når man er gravid. Nå har derimot feberen gått over, men halsen er fortsatt von og det er hvite prikker i halsen min. Jeg hadde feber i to døgn, og sår hals. Rådfør deg med lege eller apotek før du tar dette legemidlet dersom du er gravid eller ammer, tror du kan være gravid eller planlegger å bli gravid. Ingen uheldige effekter på fosteret er vist.


Går over i morsmelk, men det er lite sannsynlig at det har noen virkning på barn som ammes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg