torsdag 12. september 2019

Utbrent student

Jeg er student , slutten av årene og har bak meg en lang utdannelse i et profesjonsstudium som avsluttes snart. For fire år siden merket jeg at jeg ble utrolig sliten og hadde stort behov for å sove mye. Tidligere har det holdt med 5-timer.


Dette skjedde på høsten opp. Opplever man symptomer på utbrenthet er det altså hjelp å få.

En forsker på området sa en gang at utladet kanskje var et bedre ord for fenomenet. Man er ikke ferdig som student eller arbeidstaker dersom man opplever å bli utbrent. De fleste vender tilbake på en eller annen måte. Studie: Perfeksjonister blir lettere utbrent. En student kan bli belønnet for hardt arbeid med en høy karakter, eller en tennisspiller kan vinne den store kampen.


Jeg kunne jo ikke være utbrent bare av studiene, dessuten hvilte jeg jo en måned etter at jeg kom hjem fra de forrige studiene. Jeg visste ikke at i utbrent -sammenheng er ikke en måned noe. Og det går så fint å bli utbrent av studier, spesielt når man er snill jente.

Ingenting ordner seg for snille jenter, de blir utnytta og utbrent. I mange tilfeller er dette resultatet av en prosess som har pågått i flere år, og som vanligvis begynner med tretthet, spenningstilstander og muskelsmerter. Ofte på jobb, men det kan også dreie seg om privatlivet eller en kombinasjon av dem. Utbrenthet er en konsekvens av for høy intensitet over tid.


Det blir vanskelig å sove, du gleder deg ikke lenger til noe og tilslutt faller du helt sammen. Sigurd (20) fant bilen sin utbrent : – Jeg hadde nesten hele livet i den. Bilen til Sigurd Vaadal (20).


Men siden han er student , og bilen var kjøpt for en billig penge,. Man blir ikke utbrent over natten. Snarere kommer symptomene gradvis og over tid. I begynnelsen merker man at motstanden mot jobben blir større og større og man begynner kjenne det på kroppen. Man gruer seg til å gå på jobb og føler seg sliten.


Alle går gjennom perioder de er slitne og alt føles ut som et ork. Men hvordan vet man at man er utbrent? Kategorien utbrent ble definert som leger med høye skårer for alle dimensjonene, mens leger som skåret høyt på emosjonell utmattelse og depersonalisering, og lavt på opplevelse av redusert ytelse i jobben ble kategorisert som utbrent 2. Henholdsvis og tilhørte disse kategoriene.


Jeg snakket med en industripsykolog for noen år siden og lærte at når folk som er utbrent snakker om det, så har man institusjonelt ikke lov til å blande seg med forhold på arbeidsplassen, for det går ut over mandatet.

Du skal så og si hjelpe folk til å klare å overleve i de systemene og arbeidsforholdene som er. De siste årene har jeg vært utbrent i jobben, virkelig. Det er bare fryktelig tungt. Klarer ikke forklare.


Har jobbet i år. Hvilke jobber kan jeg søke hvor jeg får bruk for utdannelsen min? Kan NAV hjelpe meg med veiledning? Drømmen er å være sykepleier, men jeg har rett og slett.


Slik ble studentene mindre strenge mot seg selv. Et to uker langt kurs gjorde dem mindre deprimerte og ga dem bedre mental helse, fant forskere ved Universitetet i Bergen. Stress og utbrenthet hos sykepleiere kan få negative konsekvenser for pasientbehandling, teamarbeid og enkeltindivider. Som jusstudent, og student på alle andre studier, er det mye å rekke over. Det gjelder å prestere som best, samtidig som at du skal rekke over alle fag og innleveringer.


Norske studenter jobber mer og mer iherdig for å kunne prester best mulig, og et slikt karakterpress tar knekken på studentene. Nordnorsk Student og Elevhjem (NNSE), også kalt “Nordnorsken”, er et annerledes og veldig hyggelig hybelhus med sentral beliggenhet ved Ullevål Stadion i Oslo. Jeg vet at jeg må gå til psykolog eller lege for å få avklart om jeg er utbrent , eller om det kan være noe annet.


Jeg har sykemeldt meg en gang før på grunn av at jeg møtte veggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg