fredag 15. juni 2018

Festesmerter ved graviditet

Smerten holdt seg en stun og gikk videre over i sterkere mensmurringer. Jeg tror dette var festesmerter. Det sikreste tegnet mitt - og som holdt seg gjennom hele graviditeten - var større bryster med tydelige blodårer. De er der ennå, sikkert pga amming.


Noen sier allikevel at dette kommer av progesteronen.

Det er ikke uvanlig å ha svake menssmerter eller mensmurringer når du er gravi sier Lisbeth Kopperu jordmor ved Ullevål sykehus og ved egen praksis i Horten. Særlig i begynnelsen av graviditeten er det mange som opplever menslignende smerter. Stikker og magen føles tung.


Vi hadde sex i rett tid så jeg kan være gravid men jeg ønsker det så mye at jeg tror det ikke før jeg har tatt en test. Skal ha mensen okt. Jeg mener også jeg kjente festesmerter forrige gang, men det var ikke så tidlig som ett eller to døgn siden EL.


Det høres altfor tidlig ut.

Egget bruker lengre tid enn det på reisen. Smertene jeg følte, som jeg tror var festesmerter kjenter ut som små stikk i magen. Svake men dog tydelige nok. Er det noen som har opplevd festesmerter og kan fortelle hvordan de har opplevd det?


En graviditet gir store fysiologiske endringer hos mor, deriblant press på og forflytning av andre organer i buken. Jeg har aldri lagt merke til det ved tidl graviditet. Dette kan blant annet gi halsbrann, forstoppelse og treg mage og svimmelhet eller besvimelse. Vi sluttet med prevensjon i desember, da vi nå føler at tiden er inne for å stifte familie.


To dager senere kom den, men da kun med en kort dags visitt. Dro på legevakten torsdag kveld med mage-rygg smerter, trykk. Symptomer kan komme så tidlig som i uke fem til seks.


Ni av ti kvinner har symptomer på graviditet ved uke åtte. Det var stor variasjon i funksjonsevnen ved alle tidspunkter, også hos kvinner uten smerter. Dette betyr at funksjonsevnen påvirkes både av graviditeten og det å ha smerter i bekkenet.


Dersom den gravide er risikoutsatt for hepatitt B-smitte under graviditeten (f.eks. gjennom å ta stoff med sprøyter) anbefales flere tester under svangerskapet (helsedir.no).

Ved positiv prøve vil den gravide bli henvist til spesialist for videre behandling. Jeg erfarer at de gravide som føler seg godt ivaretatt av lege og jordmor, og som får svar på spørsmålene de stiller og god oppfølging under svangerskapet, blir trygge under graviditeten , sier Johansson. Hun får støtte av Carola Karl Urvik, jordmor ved fødeavdelingen i Sandnessjøen. Sønnen min har adhd.


Han fikk sine to første tenner da han var mnd. Han krabbet da han var mn og gikk da han var 12mnd. Han pratet veldig tidlig, og brukte flere ord pr setning da han var to.


Han var alltid bli men han sov ca 4-timer i døgnet da han var ett. Fikk beskjed om at det sansynelig var spontanabort, og at jeg måtte forvente meg blødning i løpet av dagen. Har enda ikke fått noe blødning og smertene har blitt midlere og gått over i vanlig mens-murring Kan det hende at det er festesmerter jeg har hatt eller er det mest sannsynlig at blødningen kommer senere i uken?


Medlem siden: Sted: ålesund. Ekstrauterin eller ektopisk graviditet betyr at et befruktet egg implanteres utenfor livmoren. Ved et svangerskap utenfor livmoren er det vanligst at det befruktede egget fester seg i en eggleder. Smerter tidlig i svangerskapet skal vekke mistanken. Ekstrauterin graviditet (forkortes noen ganger som XU) er en potensielt livstruende tilstand og kan forårsake alvorlige indre blødninger.


Arbeidstakere og selvstendig næringsdrivende har en rekke rettigheter i forbindelse med graviditet , fødsel, adopsjon og omsorg for små barn. Ingefærprodukter nevnes ofte i forbindelse med svangerskapskvalme. Det finnes få studier på sikkerheten ved bruk av ingefær under graviditet , men opptil gram i døgnet fordelt på flere doser anses som trygt.


Det er generelt viktig at inntak av kosttilskudd under svangerskapet bør diskuteres med lege før bruk. Arbeidsgiveren må utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden som normalt og deretter kreve refusjon av NAV. Bruk søknadsskjemaet for unntak fra arbeidsgiverperioden på grunn av svangerskap.


Informasjonen på helsenorge. Det er ingen erstatning for undersøkelse eller behandling hos helsepersonell.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg