mandag 16. oktober 2017

Utvikling barn

Følg ditt barns utvikling måned for måned i appen Gravid og barn. Barn er like individuelt forskjellige som voksne, så det finnes ingen fasit som gjelder for alle barns utvikling. Og dette er heller ingen konkurranse. Husk at det er stor variasjon og bredde i barnas normale utvikling.


Noen vil være litt tidligere ute – andre litt seinere enn gjennomsnittet. Barn og unge får mye fysisk aktivitet gratis, men enkelte ganger trenger de mer spesifikk trening eller behandling som skal justere og balansere et symptom eller en diagnose. Vi er opptatt av at barnet skal få et treningsprogram som er spesialtilpasset, og som passer så godt inn i familiens hverdag som mulig. Det er store forskjeller i barns utvikling , og det som er typisk for ett barn , trenger ikke å være det for et annet.


Allikevel har vi noen forventninger til hva som skjer på de ulike utviklingsområdene og aldersnivåene. Som barne - og ungdomsarbeider skal du ha kunnskap om barns utvikling og barns funksjonsnivå. Dette er viktig for å kunne være en god omsorgsperson som kan støtte.


Utviklingen av hjernen skjer ved hjelp av koblinger mellom nerveceller. Dette kalles synapser, og legger grunnlaget for all læring. Alt fra å gjenkjenne mamma og pappa, til krabbing, det å lære seg å gå, å snakke og så videre, er basert på at en rekke nerveceller kommer sammen og aktiveres på samme tid. Barn utvikler seg i forskjellig tempo og det kan være store variasjoner i når de minste når forskjellige milepæler som å sitte, krabbe og gå. Dette har blant annet sammenheng med hjernens modning og utvikling , og med barnets muligheter for lek og fysisk utfoldelse.


Spedbarn bør ligge på magen flere ganger hver dag, og når babyen blir større bør den få mulighet til å leke og bevege. Foreldre ber barnehagene om å vekke barn etter en halvtime så de får sove om kvelden. Det kan være helseskadelig. REM-fasen er særlig viktig for barnas motoriske utvikling.


Utvikling barn

Ingen barn vil lære seg å gå før det har lært å stå. Men tidspunktet for når man behersker disse ferdighetene, varierer enormt. Aldersangivelsene for når barnet behersker de angitte milepælene nedenfor, må derfor tas med en stor klype salt. Barns utvikling kan variere mye uten at det er tegn til sykdom, men dersom avvikene blir store bør barnet kontrolleres.


Som regel får ikke slike avvik noen betydning for funksjonen ved voksen alder. For hvis du tror at barnets motoriske utvikling skjer helt naturlig gjennom hvert alderstrinn, skal du vite at dette ikke er den fulle fasiten. Hvor raskt barnet lærer å gå, hoppe, sykle eller tegne, er nemlig i stor grad avhengig av hva du som forelder tillater barnet å gjøre i hverdagen.


Avdeling Barns helse og utvikling Avdeling for barns helse og utvikling innhentar og formidlar kunnskap om utviklinga innan psykisk helse og livskvalitet hos barn og unge over ti det vil seie frå barndomen til tidleg vaksenliv. Høy skjermbruk kan hemme barns utvikling Barn som bruker mye skjerm kan få vansker med å forstå følelser. Likevel tilbringer de stadig mer tid foran skjermer.


Barne - og ungdomsmedisin Pediatri er læren om barns vekst og utvikling , samt sykdommer som kan ramme barnet i denne prosessen. Fagområdet omfatter både forebyggende, helbredende og restituerende (habiliterende) omsorg, og representerer dermed en slags indremedisin på barn. Motorisk utvikling hos barn er som tidligere nevnt her og her en naturlig modning av nervesystemet og bygger på tidligere lærte ferdigheter, kalt milepæler. Alle barn følger i bunn og grunn den samme motorisk utviklingen med noen individuelle forskjeller. Noen barn er tidlig ute med å nå sine milepæler mens andre er noe sent utviklet.


Og barn kan ikke utvikle seg ut fra noe hun ikke får. Susan Hart – Derfor finnes det barn som strever, fordi foreldre ikke har gitt dem det de trenger av emosjonell utvikling. Det er heldigvis de færreste familier, men vi ser dem ofte i vår fagprofessjonelle hverdag.


Vi har store problemer med å støtte de barna som har det vanskeligst. Barn skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. De skal få videreutvikle motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse. Personalet skal gi barna tilgang til varierte bevegelsesmiljøer og sanseopplevelser. Dette forteller oss jo at barnet, på et plan, er i stand til å se verden gjennom morens øyne!


Utvikling barn

Man ser at små barn mangler det man kaller for objektpermanens. Det betyr at ting og mennesker som ikke er tilgjengelig, synlig for dem her og nå, ikke er tilstede i bevisstheten deres. Fysisk og motorisk utvikling er knyttet til hvordan vi vokser og beveger oss.


Denne utviklingen skjer ofte i en gitt rekkefølge, men vi skal likevel huske at det er store variasjoner for når et barn behersker de ulike områdene. Det at sosiale ferdigheter kan endres, innebærer at barn og unges sosiale deltakelse i jevnalderfellesskapet kan og skal påvirkes av lærerne i skolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg