tirsdag 10. oktober 2017

Svake sider

Spørsmål om hva som er dine svake sider er svært vanlig i jobbintervjuer. Her er hva du ikke må svare, samt en suksessformel for det perfekte svar. Er du usikker på hvordan du best skal besvare dem? Vi i Manpower gjennomfører jobbintervju daglig, og her er våre anbefalinger på hva man bør tenke på for å gi gode svar.


Svake sider

Begynn med å svare direkte hva dine sterke sider er, for så å lage en naturlig overgang til en historie som demonstrerer de aktuelle egenskapene eller ferdighetene. Hvis du eksempelvis hevder å ha gode kommunikasjonsferdigheter og evnen til å ta initiativ, kan du fortelle om hvordan du oppnådde resultater med disse egenskapene i din forrige jobb. På karrierenettstedet Wetfeet. Det er ikke en bra svak side nei, det er bare et elendig svar.


Hadde du svart noe sånt til meg hvis jeg intervjuet deg hadde jeg tenk denne dama vet enten ikke hva ordet svak betyr, eller så eier hun ingen selvinnsikt. Og bruk for all del ikke oppbrukte svar, slik hun over meg også sier. Du bør velge noen svake sider som kanskje kan vekke litt latter, og som dreier seg om helt andre ting enn jobben. For svake sider kan være oppmerksom på, og jobbe med.


Svake sider

Vær trygg på svaret du gir, øv gjerne på forhånd gjennom å snakke høyt med deg selv foran speilet, eller gjennom dialog med en kompis eller kollega. Husk at også kroppsspråk avslører deg, se rekruttereren i øynene, pust med magen og hold hendene i ro. Mine svake sider er at jeg er litt distrè og veeldig perfeksjonist. Jeg liker å ha orden i alt, og liker å ha tingene på min måte.


Så jeg kan fort bjeffe litt hvis folk ikke følger systemene jeg lager, hehe. Som rekrutterer møter man store forskjeller i hvordan kandidater stiller forberedt, og allerede her kan du skille deg ut i positiv forstand. Skal på jobbintervju i morgen. Jobber i helsevesenet. Hva er dine svake sider ? De svake sidene bør jo ofte vinkle litt så arbeidsgiver kan tolke de som positive også.


Hvordan unngå å spolere sjansene, men klare å fremstå best mulig – også her? Vi stiller ikke spørsmålet for at vi skal ta deg slik at du ikke får jobben, men for at du kan vise at du klarer reflektere over egen adfer sier bemanningsrådgiver Torill Guzman i rekrutteringsselskapet Adecco. I jobbintervju kan man bli spurt om hva som er ens svake sider , - hva svarer man da?


De på andre siden av bordet kommer ikke til å bli imponert. Tvert imot, de vil føle at du har noe å skjule, eller at du mangler selvinnsikt. Vi har alle svake sider , og det er viktig å innrømme det. Når det er sagt er det ikke en særlig god ide å trekke frem en svak side som kan svekke deg som kandidat.


Svake sider

I utgangspunktet så meiner eg at det er nesten useriøst av arbeidsgiver å stille spørsmål om svake sider. Selvinnsikt er en viktig forutsetning for å lykkes i jobben. Belbins rolleprofil gir innsikt i hvorfor det noen ganger flyter godt og andre ganger skjærer seg og blir vanskelig. Kunnskap om egne sterke og svake sider gjør at du blir dyktigere i samspill med andre og kan lære deg å takle vanskelige mennesker rundt deg.


For at dere skal bli enda bedre kjent med meg har jeg spurt personer som er nære meg i familien og i vennekretsen til å svare på mine sterke og svake sider. Noen av de jeg spurte snakket seg litt bort når det kom til mine svake sider. Metoden består av en ekstern analyse (muligheter og trusler) på makronivå (økonomiske, teknologiske, juridiske, demografiske, politiske, sosiale og kulturelle forhold) og på aktørnivå (kunder, konkurrenter, leverandører og distributører) samt en intern analyse (sterke og svake sider ) der en søker å identifisere forhold som kan videreutvikles til varige konkurransefortrinn, og.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg