onsdag 5. april 2017

Mariusgenser ribbestrikk

Strikket i Peer Gynt fra Sandnes Garn. DUO inneholder merinoull og bomull. Mykt som bomull – varmt som ull! Med tiden har fansongen blitt endret og fornyet, men selve mønstret er det samme. Jeg laget ogs ribbestrikk istede for perlestrikk i halsen.


Vi har hundegensere i ulik form og kvalitet. Jeg bare m vise dere mariusgenseren min farmor strikket til meg i. Hvordan strikke en enkel lue i ribbestrikk - nybegynner vennlig. Oda som var mottakeren til denne julegaven prøvde nemlig på seg min lilla mariusgenser tidligere i år. Hun var så fin i den.


De verste var at den var ikke så alt for stor til henne heller så skulle hun ha noe å vokse i så fant jeg ut at jeg måtte strikke samme størrelse som til meg. Enten du har en hektisk jobbhverdag eller befinner deg midt i eksamenskjøret, er det deilig å kunne slappe av mellom slagene. Koble av med en god bok, unn deg noe godt, som deilige amerikanske pannekaker eller finn frem strikketøyet. Tusen takk for bra veiledning! Den ble kjempebra, og takket være deg fikk jeg montert den!


Det er Sandnes Garn som eier håndstrikkerettighetene til Marius-mønsteret, og det er dermed bare de som kan selge oppskrifter på ulike plagg med marius-mønster. For en stund siden så jeg en rundstrikket marius, og fikk blod på tann. Jeg konkluderte raskt med at det er forsvarlig å ha mer enn en mariusgenser , og bestemte meg for å sette igang. Mariusmønsteret er definitivt tilbake, som de fleste kanskje har registrert.


Jeg fant jeg ut at jeg skulle ha svart bunnfarge, hvite border og grått i halsen. Ribbestrikk og mer mandag 5. Garnpakken inneholder oppskrift og alt garnet du trenger for å strikke jakken med kaninører. Velg mellom flere størrelser og farger.


Mariusgenser ribbestrikk

Garntypen er italienske Zarina, et 1 superwash merinoullgarn som er svært mykt og elastisk. Genseren er håndstrikket med rundfelling og ribbestrikk i ermer og liv. Så bra jeg ramla innom bloggen din. Hyggelig at du kunne bruke oppskriften. Når jeg går fra rundpinne til strømpepinner strikker jeg først over en tredjedel av maskene på første strømpepinne, deretter den neste tredjedelen på andre strømpepinne, og til slutt den siste tredjedelen av maskene på den tredje og siste strømpepinnen.


Jeg syns ikke det var så stas at hvem som helst kunne titte innom hjemmet mitt, uten at jeg visste hvem som var på “besøk”. Nå har vi publisert en ny gratis strikkeoppskrift for dere! Hvem av armen er finest?


Mariusgenser ribbestrikk

Linselusa Forumet er livet VIP. Mariusgenser Etter noen uker med lite motivasjon for ensfarget genserstrikk kom jeg endelig opp til mønsteret på genseren. Da ble det veldig morsommere, og jeg ble plutselig ferdig. Datteren min ønsker seg akkurat en sånn Mariusgenser , men med hvit bole.


Forstod jeg deg rett i at det ikke finnes mønster på akkurat denne kombinasjonen ( ribbestrikk og rundfelling), men at det er noe du har kombinert selv? Legg opp 190(200)2m og strikk vrangbord rett og vrang rundt på rundpinne til cm. Du har nå 1(17 180) m på pinnen. Hmmm, trodde du hadde Mariusgenser i ribbestrikk jeg?


Husker jeg så feil? Jeg har også lyst på Mariusgenser. Liker det tradisjonelle mønsteret og fargene. Endelig ferdig med mariusgenseren!


Den er strikket i Sandnes Smartgarn optisk hvit og lys beige. Jeg felte mye mer i halsen enn det som sto i oppskriften, ned til masker og deretter med sju omganger ribbestrikk. Halsen ble perfekt til denne størrelsen, som er i xs.


Mariusgenser ribbestrikk

I stedet for å felle rundt til hals valgte jeg båthals denne gangen. Det var fordi jeg ønsket å få frem nok av den skarpe eplegrønne fargen, som jeg syns gjør hele genseren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg