mandag 21. oktober 2019

Gravid ligge på magen

Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme.


Det er farlig å sove på ryggen - Fra svangerskapsuke bør gravide ikke ligge på ryggen når de trener, hviler eller sover. Spørsmål: Jeg er gravid i uke 25. Svar: I utgangspunktet er det ikke farlig å sove på magen hvis ikke det er vondt eller ubehagelig for deg.

Etter hvert som magen vokser opplever de fleste gravide at det blir ubehagelig. Når man ligger på magen presser den gravide livmoren på alle blodårer inkludert IVC. Men livmoren må selvsagt ha kommet opp fra bekkenet før dette skjer. I ca uke som TS snakker om så når livmoren opp til navlen og da vil den defintivt presse på viktige blodårer dersom man ligger på magen. Jeg ligger foreløpig gjerne på magen.


Frøet er så godt beskyttet at det tåler den. Ellers har jeg tatt med en pute ekstra i sengen. Bruker den under knærne om jeg ligger på ryggen eller mellom knærne om jeg ligger på siden.

Ligge på magen gravid. Jordmor Berit Hembre ved jordmorlykkeliten. Så lenge du ikke merker ubehag ved å ligge på magen , går det helt fint. Husker ikke helt når magen ble for stor til å ligge flatt på magen , men jeg var langt over halvveis i alle fall. Jeg sover alltid på magen ! Sover godt på magen fortsatt, er uker nå.


Hei Cinderella:) Det er ikke farlig å sove på magen , men når du kjenner at det er ubehagelig så bør du begynne å sove på siden eller på ryggen. Med mitt første barn, så elsket jeg å sove på ryggen, etter jeg ble gravid ville jeg kun sove på magen ! Men merket vel i uke at dette ikke lenger gikk. Kanskje et rart spørsmål, men hvor langt ute i svangerskapet klarer dere å ligge på magen ? Det er min favoritt stilling, både i senga og på sofaen, gruer meg til magen er for stor til å kunne gjøre det lengre. Finn et egnet sted på gulvet, og legg babyen på magen på for eksempel et leketeppe eller et rent underlag.


Når babyen liker å ligge på magen , kan du trene oftere, eller ha lengre økter. Jeg lå på magen innimellom frem til det ikke føltes behagelig mer - husker ikke helt når det var, men i andre svangerskap lå jeg på Mallorca mnd på vei, og lå da på magen opg solte meg. Prøv å motivere barnet og ”heie” på babyen.


Men la en arm under hofta for ikke å ligge flatt på magen. Tror likevel ikke det er noe problem ved mnd svangerskap.

Les mer på vår gamle nettside: Trykk her. Sittende – for deg som har utfordringer med å ligge på magen. Det er for mange enklere å sette seg på en stol, og få massasje, enn å legge seg på en benk. Det kan være mange årsaker, hvorfor man ikke ønsker å ligge – og det er helt greit. Det ligger mange forskjellige organer i mageregionen.


Da har du ikke eggløsningssmerter og er ikke gravid. Så vi er tilbake til start. Ingen studier kan bekrefte eller avkrefte at det er farlig å sove på magen (men denne ene studien, og bare denne, angir at det muligens er litt bedre å ligge på venstre side enn på høyre side eller på rygg eller other. Tidligere studier har ikke kunnet påvise dette).


Er det farlig ligge p magen nr man er gravid ? Vkner ofte at jeg ligger p magen , men mere p siden. Dette skyldes det skalte vena-cava-syndromet som oppstr nr. Men s lenge du fler for det kan du bare ligge p magen. Mot slutten av graviditeten kan. Er du gravid , er valg av side du sover på viktig.


Det å sove på høyre side kan faktisk forverre plagene. Gravide har ofte svært god nytte av en lang pute mellom ankler, knær og mellom armene slik at de får en god støtte. Mange gravide har plager i bekken og korsrygg, samt halsbrann, og da er det mest behagelig å ligge på venstre side.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg