torsdag 23. mai 2019

Blødning under samleie

Samleie og prevensjon. Blødning under graviditet. Noen kvinner kan blø litt etter et samleie. Når bør i så fall lege oppsøkes? For en uke siden fikk jeg blødning under samleie.


Blodet var ikke ferskt (rødt) eller gammelt (brunt), men hadde en oransje-rødlig farge og det så ut som det var utvannet (som om det gikk hull på en stor blemme). Det var en del blo men blødningen gav seg relativt raskt. Under samleie fikk jeg plutselig en følelse av et elektrisk støt i skjeden. Jeg fikk litt vondt under foten etter trening i går.


Går på p-piller, fikk blødning etter samleie. Da er jeg ikke gravid? Jeg bare lurer på om det er normalt å begynne å blø fra vagina under et samleie ? Noen som vet hva som er grunnen til dette? Jeg har vert sammen med kjæresten min i et halvt år, og vi har ofte sex. Men i det siste har jeg begynt å få plutselige blødning.


Hos de fleste kvinner kommer menstruasjonen nokså regelmessig, men det er normalt at den varierer opptil fem dager fra gang til gang. Jeg har hatt samleie med kjærsten min 5-ganger, men de siste to gangene har jeg blødd under og etter samleiet. Dette gjør at jeg føler meg ukomfertabel og redd for å ha samleie igjen. Slik kontaktblødning etter samleie er helt ufarlig, men det kan virke skremmende, sier Øyvind Nytun, overlege ved Fertilitetsseksjonen ved St. Dersom man blør i et par-tre dager uten at det gir seg, bør man få det undersøkt.


En blødning som ikke stopper, eller som øker, bør undersøkes ved hjelp av ultralyd. Tidlig i svangerskapet kan det være et tegn på abort, sier Nesheim. Hun sier at det i de første ukene av svangerskapet ikke er helt uvanlig å ha en liten blødning , uten at det er noe farlig. I de fleste tilfelle er dette heldigvis ufarlig.


Det som er viktig å utelukke er at det ikke skyldest celleforandringer. Spesielt skal du tenke på dette dersom du har blødning etter samleie. For å sjekke dette går du til fastlegen og tar en celleprøve. Etter overgangsalderen skal man alltid oppsøke lege, råder gynekolog Mette Løkeland.


Det kalles blødning etter menopause (postmenopausal blødning ) når det kommer blødning mer enn ett år etter siste menstruasjonsblødning. De fleste preparatene som benyttes, fører til menstruasjonslignende blødninger en gang hver måned. Likevel, den vanligste grunnen til blødning ved samleie er ektopi, dvs.


Men det kan jo være andre grunner også, så jeg ville ha spurt legen til råds. Under kjønn, når det kommer berøring i disse områdene, skjer blødningen, forklarer han. Vi møttes i utlandet , der vi begge var på jobb for samme bedrift. Var på oppdrag der i tilsammen ni uker.


Bodde i firmaets leilighetskompleks (hver vår leilighet), og ble godt kjent (trodde jeg). Vi ble kjærester og av alle regnet som et par. I Norge bodde vi på helt forskjellig kant av landet. Hadde en liten blødning etter samleie , dette var ikke menstruasjon. Og de skulle fikse retur av MVA så fort som mulig.


Tydligvis så Dell at det beste for de og oss var at kjøpet kunne sluttføres. Da jeg tror at de hadde tapt minst like mye på å ta maskinen i retur som d. Jeg har ikke blødd noe som helst siden mandagen (heller ikke hatt samleie , selvfølgelig), bare litt brune rester, som jo er normalt etter en blødning. Jeg merker heller ikke noe på kroppen om det var en SA, selvom symptomene kan henge igjen 1-uker etterpå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg