torsdag 31. januar 2019

Spontanabort uke 5

En spontanabort betyr et ufrivillig, spontant tap av en graviditet før 22. Tilstanden er forbundet med uprovosert vaginalblødning med eller uten smerter nederst i magen. Spontanabortene kan deles inn i de tidlige, som skjer før utgangen av 12.


Slik forløper en spontanabort. Kan man gjennomgå en spontanabort uten å få symptomer?

Ofte vet ikke kvinnen selv at hun har hatt en spontanabort fordi den skjer før hun vet at hun er gravid. De fleste spontanaborter skjer i de aller første ukene av svangerskapet. Men en spontanabort uten symptomer kan også skje senere i svangerskapet.


Min erfaring med spontanabort i uke -var at det var ikke tvil om at det var det som skjedde. Jeg fikk veldig vondt og blodet var mye, brunt og klumpete. Jeg ringte legevakten som ba meg ta ny graviditetstest etter timer og håpe på det beste, men at de trodde nok det var over.


Ja kaller vi det en spontanabort så tidlig?

Hmm, ca uke tror jeg, Men det var ganger kraftigere enn min vanlige mens, og jeg hadde smerter på linje med rieer når det satte i gang. Selv om det kan være vanskelig å tenke slik der og da, er det også viktig å huske at en spontanabort som regel skjer av en grunn. Som oftest skjer tidlige spontanaborter fordi det rett og slett ikke er liv laga. Noe kan være galt med fosteret, og da rydder naturen ganske enkelt opp på egenhån sier Nielsen.


Noe eksakt tall på hvor mange som har opplevd en spontanabort eller flere er. Hvis man har blødninger etter uke. Skjer spontanaborten etter uke og opp til uker så er det fortsatt en tidlig abort, risikoen for å måtte ha en utskrapning øker i takt med ukene man spontanaborterer. Også her gjelder det samme som symptomer som ved en ukomplett abort. Etter uke defineres spontan abort som senabort.


Mange spontanaborter når ikke helsevesenet, og det er ofte heller ingen medisinsk grunn for at helsevesenet skal involveres i alle spontanaborter. Derfor vil det aldri være en komplett oversikt over tallet på spontanaborter i befolkningen, har Løkeland tidligere uttalt til Lommelegen. Svangerskap som går til grunne før 22.


Ved de fleste av disse abortene synes årsaken å ligge hos fosteret (for eksempel kromosomfeil), mens aborter i 2. Og graviditet er skummelt generelt. Ny forumbruker - presentasjon.

Jeg har ei år gammel jente med min ex mann. De ser ikke noe ennå. Det man heller legger vekt på er om blødningen blir langvarig eller sterkere, eller om det oppstår symptomer på infeksjon.


Jeg er gravi trodde jeg var i uke men i følge lege bare uker. Etter utskrapning er det normalt å ha en menstruasjonsliknende blødning eller mindre i noen dager, opptil 1-uker. Noen har også svake menstruasjonssmerter. Etter utskraping eller ved spontanabort , er det normalt å blø som ved ein liten menstruasjon i nokre dagar, opp til veker.


Anonym bruker skrev: Ettersom det tydeligvis er flere som tror at det er vanlig å spontanabortere, videresender jeg et innlegg som er lagt inn under trimester. Det er ikke vanlig, men kanskje ikke unormalt! Fant denne oversikten inne på BliGravid-forumet, og syntes at de. Her kan du poste anonymt hvis du ønsker. Forumet er åpent for alle tema.


Reglene for bruk av forum gjelder også her. Personangrep er ikke tillatt eller reklame. Hvis du allerede har en forumbruker og ikke ønsker å bruke denne, må du huske å logge deg ut. Aborten vil da oppleves som en noe forsinket og kraftig menstruasjon. Der er heldigvis ikke jeg.


Innen kvinnen rekker å oppdage at hun er gravid har risikoen for spontanabort sunket til. Hvis alt er bra når man kommer til åttende svangerskapsuke har risikoen for spontanabort sunket til. Uke begynner mandag 27.


Se det aktuelle ukenummeret og oversett mellom ukenumre og datoer på Ukenr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg