fredag 9. februar 2018

Havrekjeks uten sukker

Lei av unge kvinner? Prøv disse premium dating sites. Det er en person for alle! Finn kjærligheten til livet ditt! Den topp karakter seriøse dating sites i Oslo.


Havrekjeks uten sukker

Idag har eg dessverre ikkje ei ny, kjøttfri middagsoppskrift til dere, så derfor vil eg heller gi en populær og nydelig oppskrift i reprise: sukkerfri havrekjeks ! Desse er litt søte med god smak av kanel, kardemomme og vanilje. Både liten og stor kan kose seg. Enkel porsjon blir to stekebrett og ca. Tips: Smak til med litt revet appelsinskall, biter av mørk sjokolade, hakkede nøtter, hakkede peanøtter, kanel eller kardemumme.


Lag dine egne havrekjeks. Utvalget av yoghurt uten eller med lite tilsatt sukker har aldri vært større enn det er i dag. Dei er sukkerfri, fulle av fiber og grove karbohydrater.


Uten egg, nøtter, kan enkelt lages glutenfri og melkefri (ved melkefritt alternativ til melk og smør). Havrekjeks dl havregryn, evt. Ha havregryna i en bolle og hell over melk så det dekker gryna. La dette stå i to timer. Bland inn det øvrige og elt deigen godt.


Deigen deles i fire og kjevles ut så tynn som mulig. Kjeks er ofte tilsatt mye sukker. Med denne oppskriften kan man gi barna kjeks med god samvittighet, til og med til frokost!


Havrekjeks uten sukker

Disse kan spises fra mnd. Her er to forskjellige oppskrifter på sukkerfrie havrekjeks uten smør. Merk deg at forskjellen mellom dem ligger i den typen frukt som brukes som et søtningsmiddel i stedet for raffinert sukker. Sukkerfrie havrekjeks uten smør: dadler og epler. I denne oppskriften erstatter du sukker med dadler og epler for å gjøre havrekjeksene dine.


Søte og sunne havrekjeks er ikke så vanskelig som du tror. Server kjeksene på en hyggelig frokost med smør, geitost og tyttebærsyltetøy. Dette er kjeks uten egg. Rør godt, og tilsett deretter pisket egg og sukker.


Havrekjeks uten sukker

Bruk en skje til å forme klumper på størrelse med et egg, som legges på bakepapir eller forsiktig smurt bakebrett, ca. Klumpene presses litt flate med baksiden av skjeen, og stekes deretter i ca. De er rett og slett som konfektbiter. I tillegg har de mye fiber fra havregryn, chiafrø og fiberhusk. Den oppskriften jeg laget var uten sukker og sirup.


Skrev de opp som alternativer til sukrin gold og fiber sirup. Sunnere havrekjeks er mer riktig. Skal endre overskriften jeg, så det ikke blir noen sure miner her. I alle fall frem til de måtte flytte fra kjøkkenbenken og oppå kjøkkenskapet. Jeg måtte bare bake havrekjeks igjen i dag.


Etter at jeg kutta ut sukker for noen år siden, har jeg ikke hatt problemer med det jeg kaller overspising av søtsaker, altså at jeg MÅ ha mer og mer og mer og spiser til det er tomt og føler meg elendig etterpå. Denne gangen droppa jeg hvetemel, dermed ble det litt småjusteringer på oppskrifta som jeg bruker. Deigen blir noe løs men bruker du godt med havremel når du kjevler ut deigen, så går det helt fint. Smakfulle havrekjeks som er enkle å lage.


Og om du treng gavetips til dei som har alt: Fyll ein boks eller ei krukke med heimelaga kjeks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg