torsdag 7. desember 2017

Gravid løs mage

Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Hvis du er plaget med langvarig diaré eller løs mage , bør du kontakte lege etter dager, råder professor Trygve Hausken.


Hausken er overlege ved Gastroseksjonen og Nasjonal Kompetansetjeneste for Funksjonelle Mage -tarmsykdommer.

Vet jeg ikke burde klage, da de fleste gravide har hard mage , men jeg begynner å bli bekymret og ikke minst så er det plagsomt å gå på do 3-ganger om dagen. Jeg har ikke diare, men med løs mage mener jeg at jeg går ofte på do. Lurer på om jeg fått en infeksjon eller noe? Får akkurat trang til å gå på do, og da må det skje omtrent på sekundet.


Har lest at treg mage er vanlig i svangerskap, her er det altså stikk motsatt. Jeg har bare hørt og lest om gravide som har forstoppelse, men selv har jeg ganske løs mage. Ikke diare men løs mage for det, og ikke hele tiden men ofte, og oftere i det siste.

Syns ikke at det er et problem men lurer på om andre gravide har det? Det er vel ikke bare forstoppelse som er vanlig? Anonymous poster hash: 6f413. Oppblåst mage gravid , treg mage eller forstoppelse. Grunnen til at gravide ofte får vondt i magen og opplever mageplager som luft i magen, treg mage eller forstoppelse, er at kroppen produserer en rekke hormoner under graviditeten.


Hormonene bidrar til å gjøre vevet i kroppen bløtere, for å gjøre den i stand til å utvide seg. Jeg er vært utrolig løs i magen de siste dagene, ikke akkurat diarè, men ikke normal avføring heller. Startet med at jeg hadde veldig vondt i magen som når du ikke får sluppet luften ut, og hadde ekstremt luft i magen. Tenker dette har kommet av at jeg spiste mye egg forrige uke, pleier nemlig å. Jeg er gravid i uke i dag, og de to siste dagene har jeg vært veldig plaget med løs mage.


Har ikke hatt mye av dette i svangerskapet, så lurer på om det evt kan være fødsel rett rundt hjørne. Dersom du sliter med diaré og løs mage som varer over tid kan det også skyldes andre ting. Biolog og forfatter av boka Sprut – Historia om kroppsvæskene våre, Åsmund Husabø Eikenes, kan fortelle at de siste ti årene har forskningen som knytter hodet og tarmen sammen gjort viktige oppdagelser. Barnet mitt har løs mage.


I de fleste tilfellene er løs mage eller diare en tilstand som varer en stund og så går over igjen av seg selv.

Kan jeg gjøre noe med det? Før du forsøker å gjøre noe med det, må vi finne ut av hva det kan skyldes. Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering.


Leser over alt at det er vanlig å bli hard i magen under graviditeten, men jeg er løs i magen, uker på vei. Er det veldig unormalt og kan det være farlig? Kanskje ikke næringstoffene rekker å tas opp før det kommer ut igjen? Du forteller også at du har litt smerter i nedre del av magen. Det finnes nok mage - og tarminfeksjoner som kan være farlige for barnet, men barnet er veldig godt beskyttet inne i magen mot de fleste infeksjoner.


Er man i utlandet og får diaré, eller ikke får i seg nok væske i varmen for eksempel, burde man oppsøke lege, fordi man er spesielt utsatt for dehydrering hvis man er gravid , sier Michelsen. Her går løs mage ofte over av seg selv og utredning blir ofte meningsløst og til besvær for barna. Er løs mage derimot ledsaget av for eksempel vektnedgang, blodtilblandet avføring eller kraftige magesmerter, er det nødvendig med nærmere utredning. Ut fra det du skriver, antar jeg at sønnen din har det bra. La oss først starte med det du helst bør unngå når magen er i ubalanse.


Løs mage og mat som lindrer. Her er noen eksempler: Fet eller røkt mat, som for eksempel laks, spekeskinke og bacon, påvirker magen negativt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg