fredag 27. mai 2016

Gravid hvor mange uker

Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Du kan regne hvor mange uker du er ferdig me eller hvilken uke du har begynt på. Også her varierer det fra land til land hva som er vanligst.


I Norge vil helsepersonell (og vi på Babyverden) regne hvor mange uker du er ferdig med.

Dette kalles også mors uker , i motsetning til fosterets uker som telles fra selve befruktningen, og er omtrent lik mors uker minus to. Eggløsningen skjer i slutten av uke eller helt i begynnelsen av uke og det er først da den egentlige graviditeten kan ta til. Om man regner fra siste mens teller man jo faktisk med to uker man egentlig ikke er gravid ennå, så i prakris går man gravid i uker. Rett meg om jeg tar helt feil her.


For det er lettere å vite nøyaktig dato her enn for unnfangelsen. Svangerskapet regnes fra denne datoen, selv om du ikke blir gravid før omtrent to uker senere. Beregn ut fra unnfangelse: Enkelte vet rimelig sikkert når unnfangelsen fant ste for eksempel ved assistert befruktning.


Da kan dette være en grei måte å begrene termin på.

Ved hjelp av vår svangerskapskalkulator kan du enkelt finne ut hvor langt du er på vei, og når du har termin. Utvikling fra uke til uke. I svangerskapskalenderen vår kan du lese om fosterets utvikling fra uke til uke.


Her kan du også lese om hva slags utvikling, følelser og opplevelser som er vanlige for den gravide i de ulike ukene. Når du er gravid , er det meningen at du skal gå opp i vekt. Går du kraftig ned i vekt på grunn av kvalme, bør du oppsøke hjelp – av hensyn til både deg selv og barnet. Hvor mange gravidkilo?


Da var uke rundet og i går var jeg på besøk hos jordmor på kontroll. De siste ukene har jeg følt meg veldig pigg og i løpet av de siste ukene har jeg passert ca mil med gåturer. Jordmor mente først at det så ut som jeg ikke hadde gått opp, helt til vekta viste seks ekstra kilo. Er det noen måte å vite nøyaktig hvor langt jeg er på vei?


Enhver gravid dame som går til svangerskapskontroller teller dagene for å vite hvordan babyen utvikler seg. Men dette er ikke helt sant. Det er som to tester i én: Først påviser testen om du har graviditetshormonet i urinen med over pålitelighet fra samme dag som ventet menstruasjon. Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest.


Sv: Ang antall uker og måneder.

Jeg skjønner ikke helt hvor langt folk er på vei når de snakker måneder jeg. Også lurer jeg jo på om de regner eller måneder Men jeg blir likevel overrasket når noen spør meg om hvor mange uker jeg er (av folk som ikke jobber med dette). Kan jeg være gravid etter mange angrepiller? Tar meg selv som eksempel: Svangerskapet mitt (første dag i siste mens) startet ca 29. Jeg har hoppet over mensen siden Mai og har glemt ofte mange ppiller.


Jeg er ikke redd for å bli gravid. Men hvordan finner man ut hvor mange uker jeg er på vei hvis jeg blir gravid , når jeg nå ikke har hatt mensen siden april? Hvis jeg har blitt gravid denne pp så er jeg i følge BV uker og dag på vei dette er jo hvis alt har stemt hehe.


Hei :) Jeg tok en graviditetstest den Februar som slo ut positiv. Min siste gangs første mens var den januar. Ved påvisning av et RhD-positivt foster hos en RhD-negativ gravid , gis det tilbud om forebyggende behandling i svangerskapet og etter fødselen.


Behandlingen gis som en sprøyte med spesifikt immunglobulin mot RhD og blir vanligvis gitt ved sykehuset du skal føde. Men nå er det store spørsmålet, hvor mange uker er gravid , og når kan du forvente babyen din? Det er forskjellige måter å finne ut hvor mange uker du er gravid. I denne bloggen vil vi forklare disse måtene, og du vil også lære å beregne den beregnede datoen.


Som leger og jordmdre bruker, alts hvor lenge det er siden svangerskapet startet. Rettigheter ved svangerskap, fdsel, adopsjon og omsorg for sm. Medisinsk sett er det trygt for mange kvinner g til frre kontroller enn det som er vanlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg