mandag 6. januar 2020

Når går man halloween

Det er ikke en offentlig fridag, og de fleste bedrifter i Norge følger ordinære åpningstider for denne ukedagen. Barnas Trick-or-Treatingforegår den 31. Halloween er på lørdag 31. MÅÅ vi kjøpe inn godteri og dele ut?


Jeg prøver å organisere halloween -fest, og i den forbindelse lurer jeg på når på kvelden det er fornuftig å sende en gjeng med seksåringer på trick or treat-runde.

Og hvis noen føler for å svare aldri, så sympatiserer jeg stort med det, men Dustepoll var visst ikke et mulig svaralternativ i år. Så om man skulle til naboen for å låne noe feks sukker og melk, så måtte man ta på seg masker for å skremme åndene bort. Så en maske er perfekt når man skal gå halloween.


Jeg mener at man aldri blir for gamle for å gå. Noen elsker det og noen er ikke like begeistret. Kjøreregler er viktig for at de som liker og ikke liker halloween skal ha det greit sammen.


Er lampen slukket, skal man gå rolig forbi.

Hadde vi nordmenn tatt dette punktet alvorlig når vi startet, hadde kanskje flere vært mer positive til selve feiringen. Lag gjerne en plakat der du ber de som har kledd seg ut, om å ta av seg maskene før de ringer på av hensyn til de. Hvorfor går man ut og tigger gotri? Nei, er ikke interessert i en lang tråd om hvor dumt det er å ta amerikanske skikker, hvor tett det er med skumle masker osv. Siste årene har jeg laget en heks av stoff og sopelime og maske fra nille som jeg henger opp i treet i hagen, det er synd t. Det er gjerne lokale teatergrupper som man går rundt og ser på gravskrifter og hvem som ligge der.


Och mitt bland pumpor, spöken och häxor handlar det för många barn och barnfamiljer mest om en sak: Bus eller godis. Varför går man bus eller godis? Norske barn har begynt å løpe rundt i skremmende kostymer og banke på dører, og ungdom og voksne kler seg ut som hekser og spøkelser og danser på skumle fester. I USA heter skikken Trick or Treat på norsk har det etter hvert blitt bestemt at du skal si Knask eller knep.


Det har forøvrig vært ulike diskusjoner om andre varianter som Godteri eller fanteri, men det er almen enighet. Dersom godteriskålen er tom når man kommer til et hus, sier man høflige ha det bra og går. LES OGSÅ: Kjell (50) sier han vil jage alle barn som kommer på døra for å spørre om knask eller knep Snu i tide! Nå er det snart kvelden, og tror det blir tidlig kveld her, tar litt tid å komme inn i vintertiden.


Jeg gikk halloween når jeg var mindre, gjerne med flere venninner, men det var ikke mange årene før jeg var lei. Men jeg husker hvor mye vi gledet oss, kledde oss ut, fant ut hvor vi skulle gå , også selve turen.

Gå fra hus til hus og se hva alle de forskjellige ville gi oss og møte andre i forskjellige kostymer. Her møter han både unge og gamle som håper å kunne gå av med pensjon så tidlig som mulig – og som lurer på hvordan de kan gå frem. For å sjekke om du har muligheten til å gå av med pensjon når du fyller år, er det først viktig å skaffe deg en god oversikt over hvilke pensjonsutbetalinger du har i vente. Et lite tips: Se etter hus med halloweenpynt. De har sikkert litt knask på lur.


Spørsmåla truger med at det kan bli gjort gapstrekar mot folk som ikkje gjev frå seg noko, sjølv om det mange stader er uvanleg å faktisk gjera gapstrekar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg