onsdag 24. april 2019

Hvordan få baby til å sovne selv

Bekymring og grubling fører til nattevåke for mange. Et lite og kjedelig triks kan være redningen. De ferskeste innenriksnyhetene.


Du komme ganske sikkert til å møte kraftig motstand hvis barnet er vant til å styre døgnrytmen sin selv. Det er ikke enkelt å gjennomføre en plan for å få barnet til å sove, særlig ikke hvis du velger en metode som medfører gråt og ville protester.

Vi er jo programmert til å reagere på barnets gråt. Selv når de ikke ligger i sengen kan de duppe av helt på egenhånd. Men slik er det dessverre ikke for alle. Det finnes også mange babyer som har problemer med å få nok søvn.


Det kan være flere grunner til at det er vanskelig å få babyen til å sovne. Men dersom barnet får nok søvn, får dere mer ut av tiden dere har sammen, sier Naphaug. Lorentzen påpeker viktigheten av å ikke ignorere barnet.

Dersom gode leggerutiner legges tilrette for, er det fullt mulig for barnet å sove natten gjennom. Barn trenger å bli sett og til å hjelpes gjennom overganger som å sovne selv. Vanskelig å få barnet til å legge seg om kvelden. Dette innebærer for noen at leggeritualet kan ta flere timer, med mye skriking og frustrasjon.


Barnet våkner mange ganger for å få pupp. Før barnet får fast føde er det helt naturlig at det våkner om natten for å få mat. Om dagen kan hun enkelte ganger sovne ved byssing eller sovne selv når vi bruker stjernelampen hennes.


Jeg lurer på hva dere gjør. Eller hva dere planlegger. Når begynte du å legge barnet til fast tid? Hvordan gjorde du det? Hvilke ritualer hadde dere?


For selv om nok ikke ennå vet at jeg synes han er sta, så føler jeg han er gammel nok til å kunne lære seg hvordan man klarer å sovne inn av seg selv , for det er ingenting som plager han annet enn at han heller vil være sammen med meg og liker å bli vugget i ro. Gråten hans høres ikke redd ut, heller noe slikt: jeg vil ikke ligge her Synes han kan høres rasende ut i all den grad. De fleste foreldre ønsker ikke å ha barn i sengen fordi de ikke får sove selv , sier hun.

Men noen mener det er trendy å ha babyen liggende i dobbeltsenga. Få babyen til å sove i egen seng. Karin Naphaug har en rekke forskjellige metoder for å få barnet til å sove på, tilpasset forskjellige alderstrinn. Disse skreddersys hver enkelt.


Skrev jo at jeg fikk henne til å sovne selv , men det skjer absolutt ikke hver gang. Pleier ofte å bysse henne i søvn, men hun våkner om hun legges ne så da sover hun på meg. Hun liker seg ikke i vognbagen når vi er ute, så der er det maks min søvn.


Glem skrikekurer og nattevåk, her er de smarte triksene for å få barn til å. Lær barnet å sovne selv : Å lære barnet å sovne selv om kvelden. Vet jo at ikke baby skal gråte, men hvor i all verden ellers skal jeg få avvent han. Da lærer barnet å sovne selv. Bysser du barnet til det sovner, vil de får problemer med sovne hvis de våkner på natten uten at foreldrene er der,.


Her er leggemetoder som får babyen til å sove uten gråt. Faste rutiner kan få barnet til å sovne av seg selv i sengen,. En baby vil våkne ofte i begynnelsen fordi den trenger.


Det er imidlertid viktig at foreldrene vet hvordan de skal å få babyen til å sovne. I den forstand er Oompa Loompa-teknikken veldig nyttig og effektiv. Denne metoden er ikke veldig kompleks, og den er ikke veldig vitenskapelig. To foreldre fant den på mens de prøvde å få babyen til å sovne. De begynte å vugge ham på knærne.


Tidligere denne uka skrev vi om 4-7-8-teknikken til Dr. Andrew Weils som hevder at trikset kan få deg til å sovne på under ett minutt. Pust inn gjennom nesen i fire sekunder.


Legg inn av Juli fredag 1. Hold pusten i syv sekunder. Vi foreldre kan ikke få et barn til å sovne , vi kan kun legge til rette for det. Jo mer samsoving og trygghet, jo raskere er barnet klar for å sove alene. Vi som foreldre må gjøre det som gir babyen gode søvn-opplevelser. Kjøre mødre, det er helt greit å amme babyen sin i søvn.


Det er litt sånn jeg tenkte da jeg prøvde å få baby til å sove uten pupp: føltes meningsløst den siste dagen jeg prøvde. Så jeg gikk tilbake til å amme baby til søvn. Men jeg respekterer at noen foreldre gjør det på andre måter enn jeg gjør. Tenk å så uforstående bli forlatt i sengen sin alene for å skrike seg i søvn. De 10min det er snakk om er katastrofalt lenge for et lite barn.


Tenk å gråte uten å få trøst helt lille barnet sovner av ren utmattelse. Lillegutt på uker sover godt i egen seng når han først har sovnet. Men problemet er å få han til å sovne der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg