onsdag 21. juni 2017

Oppblåst før mensen

Noen kvinner kan føle seg ekstra rund i menstruasjonsperioden, både før og under menstruasjon. Gynekolog ved Volvat medisinske senter, Stine Fremming, forteller at oppblåst mage er et svært utbredt problem i forbindelse med menstruasjon. Mensen påvirker oss kvinner forskjellig. Noen merker knapt en eneste plage, mens andre rett og slett blir deprimerte. Noen ting går derimot igjen hos mange kvinner.


Du opplever kanskje å bli oppblåst , og kanskje du også merker at du veier litt mer i dagene før mensen fordi kroppen binder vann? Premenstruelt syndrom (PMS) oppstår en til to uker før menstruasjon og kan gi varierende plager. Hos noen kvinner er plagene så beskjedne at de knapt merkes, mens andre opplever symptomene som en stor belastning. Behandling og livsstilsendring kan hjelpe. Hei:) jeg sliter også med veldig oppblåst mage rett før mensen pleier å komme, et den tiden jeg føler mest uvel i løpet av en mnd.


Tørr ikke å vise meg frem i smaleklær selv. Som du sier, man ser høy gravid ut! Irriterende når man egentlig er slank:). Oppblåst mage, mensen og PMS Mange kvinner føler seg oppblåst eller anspent en til to uker før menstruasjonen.


For noen kvinner er dette bare en irritasjonskilde, for andre oppleves dette som en stor plage. Jeg gikk på hormonprevensjons i mange år, og opplevde ikke PMS i noen særlig stor grad før etter at jeg droppet P-ringen. Nå får jeg ømme bryster og kort lunte i en ukes tid før mensen kommer.


Mitt beste tips er å snakke med de nærmeste når man IKKE har PMS om hvilke plager man opplever og hvordan dette påvirker en. Jeg slet mye med ballongmage før og måtte alltid stesse med hva jeg skulle ha på meg for å skjule det. I tillegg er det jo vondt og du føler deg ganske usexy. I dag blir jeg så og si aldri oppblåst lenger og det er så deilig! PMS er hodepine, brystspreng, følelse av å være oppblåst , irritablititet, nedstemthet, gråting og appetittveksling.


Ifølge Store Norske Leksikon anslås det at av kvinner har noen plager før menstruasjon, mens har så kraftige plager at de defineres som PMS. Jeg tenkte ikke en gang det kunne være mensen , siden jeg følte jeg nettopp hadde hatt det. Men så viste det seg at mensen kom en uke tidligere (noe som aldri har skjedd før ). Den siste måneden har jeg dessuten drukket masse te, uten at det tydeligvis har hjulpet Fortsatt oppblåst før mensen. Første jeg merket, før jeg skulle få mensen , var at jeg hadde voldsomme mareritt. Det var forferdelig travelt og jeg sov sykt dårlig siste uken før forventet mens.


Mage og tarm Oppblåst mage. Oppblåst mage er en vanlig plage som er temmelig ufarlig – men ganske pinlig og til tider smertefull. Luftplager trenger ikke å være så vanskelig å få bukt med.


Som regel krever det bare litt mer bevissthet rundt hvordan, og hva du spiser. Ellers må du bestille time til svangerskapskontroll på helsestasjonen eller hos legen, men det haster ikke før du er cirka tre måneder på vei. Hvis du ikke er gravi må du tenke etter om det er noen opplagt grunn til at du ikke har hatt eggløsning. Har du nettopp sluttet med p-piller?


Da kan det ta en stund før menstruasjonen kommer igjen. Jeg har aldri spydd så spontant og kraftig før i hele mitt liv. Bare synd at svangerskapskvalmen krever at magen har litt innhold.


Sonja skrev: Det beste er å holde seg unna kaffe. Så nå må jeg nok lage kvelds nr. Menstruasjon, ofte bare kalt mens eller mensen , er en månedlig blødning fra livmoren hos jenter og kvinner i fruktbar alder som ikke er gravide.


Menstruasjonen er en del av menstruasjonssyklusen, som er en fysiologisk syklus, det vil si et regelmessig gjentatt forløp i kroppen, som er styrt av kjønnshormoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg