mandag 30. juni 2014

Hvor mange uker går man gravid

Om man regner fra siste mens teller man jo faktisk med to uker man egentlig ikke er gravid ennå, så i prakris går man gravid i uker. Rett meg om jeg tar helt feil her. HVOR MANGE DAGER GÅR MAN GRAVID ? Men regner man at det er cirka uker i en måne ser man jo enkelt at det er nærmere måneder. Dermed kan det være vanskelig å forklare for andre (ofte eldre familiemedlemmer som ikke var vant til å regne uker da de selv ventet barn) hvor mange måneder gravid man er. Føttene vokser til.


Man ser også antydninger til ansikt, øynene er dekket av hu som senere blir til øyelokk. Små hevelser på siden av hodet viser at anlegget til det ytre øret er på plass. Hjertet har begynt å slå, og man kan høre hjertelyd.


Og ikke alle kvinner går gravide like lenge. Noen gjør seg ferdig med å bære fram et fullgått, modent barn en uke eller to før termin, mens andre naturlig vil gå over termin før de er ferdige. Det er ikke vanskelig å forstå konsekvensene av slikt i et land hvor overtidsdebatten går høyt.


Dersom man derimot aksepterte at et foster med langsom vekst og ved sikker informasjon om morens menstruasjon virkelig var uker gammelt, og samtidig godtok at ultralydmetoden bedre predikerer tidspunkt for fødselen, kunne man overfor mor. Er hunden din med valper? Og spekulerer du på hvor lenge den skal gå gravid ? Man sier at det går mellom til dager fra den dagen den ble parret.


Det vil altså si omkring uker. Fosteranleggene vokser seg fast på livmoren etter ca. Da var uke rundet og i går var jeg på besøk hos jordmor på kontroll. Hvordan er prosessen?


De siste ukene har jeg følt meg veldig pigg og i løpet av de siste ukene har jeg passert ca mil med gåturer. Jordmor mente først at det så ut som jeg ikke hadde gått opp, helt til vekta viste seks ekstra kilo. Jeg lurer på hvor lang tid det egentlig kan ta før jeg blir gravid ? Jeg sluttet på p-pillen for uker siden. Hvis barnet har redusert plass i barnehagen, kan du få utbetalt redusert kontantstøtte ut fra hvor mange timer i uken man disponerer ut fra barnehagens åpningstider. Alle gravide vil også få tilbud om tester for hepatitt B, hiv og syfilis.


Dersom den gravide er risikoutsatt for hepatitt B-smitte under graviditeten (f.eks. gjennom å ta stoff med sprøyter) anbefales flere tester under svangerskapet (helsedir.no). Ved positiv prøve vil den gravide bli henvist til spesialist for videre behandling. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme.


Men mange er ikke klar over at de kan begynne foreldrepermisjonen mye tidligere. Du kan faktisk begynne hele uker før termin, om du vil. Men du må begynne permisjonen senest tre uker før termin.


Disse tre ukene før termin er beregnet til å bruke før fødsel. Man kan alltids gå noen uker over. Regner man en måned som uker (som egentlig ikke er riktig) er man gravid i måneder akkurat (1hvis man går to uker over termin). Et svangerskap er mnd har man alltid visst, men så blir man gravid og et. Du kan dele dine uker på fire og få hvor mange måneder du er.


Faktum er i alle fall at man i Norge ikke er helt enige om hvor langt et. Dermed er du ikke gravid de første to ukene av svangerskapet. Lurer på en ting, jeg går på lifeline kosttilskudd for gravide enda.


Det er mulig å bli gravid 1-dager etter eggløsning. Jeg forstår ikke helt tellinga av hvor mange mnd vi er på vei. Går man da gravid mnd? Hvis jeg teller fra den dagen babyen ble lagd og frem til da jeg har fått termin så blir det uker.


Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg