mandag 16. juni 2014

Gravid uke 37 kynnere

Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Alt er ferdig laget.


Alle vitale organer er ferdige, og babyen vil ikke vokse like fort i lengde fremover. Den er omtrent centimeter lang og veier rundt tre kilo.

Kynnere er en helt normal del av svangerskapet, men de skaper likevel bekymringer for mange gravide. For hva er normalt, og hva er ikke normalt? Og hvordan skal man vite forskjell på kynnere og rier - eller enda vanskeligere, for tidlige rier?


Jeg er gravid i uke etter IVF forsøk. Barnet er veldig ønsket etter lang tids prøving, så det er mulig jeg bekymrer meg mer enn normalt at det skal gå galt. Jeg har de siste ukene hatt mer og mer kynnere. Nå kommer de bare jeg snur meg i sengen, hoster, ler, reiser meg fra sittende til ståande.


Eller står lenge av gangen.

Har de siste dagene hatt utrolig mye kynnere i regelmessig tak,men ikke rie vondt. Den siste tiden har jeg hatt mye kynnere , om kvelden har det presset mye nedover samtidig og det kjennes ut som de tidlige riene under mine to første svangerskap. Vonde kynnere ved nesten all akivitet i uke 27.


Jeg var også plaget med veldig mye kynnere da jeg gikk gravid , omtrent like hyppig som. Graviditet , spedbarn og babytiden. Fødsel uker før tiden er ikke bare-bare. Du forteller sist at du bare hadde så kraftige kynnere en uke før første fødsel. Tidlige rier, som opptrer mer enn uker før termin (premature rier) kan noen ganger være vanskelig å skille fra kynnere , både for deg som er gravid og helsepersonell.


En undersøkelse på fødeavdelingen kan slå fast om det dreier seg om rier eller bare hyppige og kraftige kynnere. I begynnelsen av denne uken er fosteret uker gammelt. Nå gjøres bare finpussing. Fosteret fortsetter å legge på seg og er snart klar til å bli født. Barnet vil ikke regnes som prematurt (for tidlig født) hvis det fødes etter inngangen av denne uken.


De siste ukene vokser fosteret saktere, men gutter vokser vanligvis fortere enn jenter. De fleste vil merke kynnere først etter 20. Hos flergangsgravide er kynnerne gjerne mer intense. Kynnere kan være ubehagelige, men skal aldri være smertefulle.


Kynnere begynner øverst i magen, og går nedover før de slipper taket.

Du merker trolig stadig mer til kynnerne, særlig når du beveger deg. Blir det plagsomt, kan du prøve å endre aktivitet. Om du da etter stund fortsatt merker at magen strammer seg med jevne mellomrom, bør du ringe jordmor eller fødeavdeling for å få råd.


Regelmessige kynnere uke ? Selv er jeg uker på vei, og har MYE kynnere (tidvis ganske så vonde) Jeg begynte å få det tidlig, rundt uke mener jeg å huske. I forrige svangerskap ble jeg delvis sykemeldt fra uke pga kynnere , jeg hadde da særlig mange når jeg var på jobb, så det var tydelig pga stress. Kynnere : Ja de kommer srdeles mye hyppigere enn fr n. Svangerskapet m vre normalt, fra uke til og med uke 42. Uke ukens fdekurs var kleint Aya Romano 18. Man skulle jo tro at jeg som har hatt kynnere siden uke 2 hadde en kropp.


Nå er det kun igjen en gravid -trim neste uke , så ble det ferie der. Og neste uke er egentlig helt fullbooket, gravid -trim, fødselsforbredene kurs, fysio og jordmor. Heldigvis har jeg plutselig fått masse energi, og ja skal passe på så jeg ikke bruker den opp så jeg er utslitt til fødsel! Kjenner meg veldig godt igjen.


I tillegg har de blitt vondere, og den derre mensmurringen er veldig til stede. Livmoraktiviteten er mindre midt i svangerskapet og derfor kan den gravide oppleve at kynnere oppleves sjeldnere. Kynnere brer seg over hele livmoren og starter øverst i magen før de slipper tak. Kynnere og sammentrekninger Når du har kynnere , er det normalt at magen blir hard en stun for så å bli myk igjen.


Livmoren er en muskel som nå trener seg opp til fødselen ved å trekke seg sammen iblant. Det er imidlertid veldig individuelt hvordan man opplever disse sammentrekningene, og hvor mye sammentrekninger man har. Smertefulle regelmessige kynnere.


De varer i ca15sek til ca2min, med pauser alt fra 3min til 7min. Har ett barn som nå er 4år. Hadde smertefulle kynnere med han også, men ikke så regelmessige som nå.


Nå har jeg kynnere sammenhengende i 1-3t. Så kan det være helt borte i 3-4t.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg