mandag 10. juni 2019

Piske eggedosis

Eggedosis , barnas favoritt! Kjempegodt til helgekosen, og særlig i påsken. Her har vi hatt på litt O´boy på eggedosisen. Du kan også bruke kakestrøssel, sitronmelisse eller revet sjokolade. En favoritt hos mange!


Piske eggedosis

Server alene, eller med revet sjokolade, revet appelsinskall, kakaopulver, kakestrøssel eller friske bær. Aller best resultat får du om eggene er romtempererte før du pisker dem. Jeg synes det er kult å servere eggedosis i glass med stett! Dette fordi det danner seg bunnfall i eggedosisen etter at den har stått en stund.


Prøvde å piske eggedosis av egg og sukrin med min nyinnkjøpte stavmikser (Bamax) men fikk det ikke til. Tenkte kanskje det var feil å ha egg og sukrin sammen, så jeg prøvde å piske bare egg men heller ikke det gikk bra. Hva gjorde jeg galt? Men selv om man sjelden lager eggedosis som kos lenger, er den en viktig basisingrediens i mange matoppskrifter (særlig kakeoppskrifter).


Piske eggedosis

Jeg har kjøkkenmaskin med visper på. Den klarer ikke å piske ved kornene. Ei heller den elektriske håndvisperen.


Lot en gang kjøkkenmaskinen stå å gå, bare for å se, da det sto at man kunne risikere å stå å vise i opptil min. Den gikk i min uten at kornene var forsvunnet, ja, det var ikke engang blitt bedre. Forsøk å lage varm eggedosis (sabayonne) ved å piske eggeplommer, hvitvin og sukker over vannbad.


Denne oppskriften på eggedosis er kjempegod. For å lage enda bedre mat og drikke i fremtiden vil jeg anbefale deg å se på en av disse fine kokebøkene. Ha egg og sukker i en miksmasterbolle og visp det til det blir luftig og lett. Det tar omlag minutter.


Ikke greit å være fersk i husmor-gamet Laget kake idag, å som i mange oppskrifter sto det at jeg skulle piske egg og sukker til eggedosis. Da slo det meg at jeg faktisk ikke vet når det er eggedosis. Hvor lenge skal man piske egentlig? Har du egg, sukker og noe å piske med er mye gjort.


Slik lager du eggedosis. Men det kan være greit å ha disse tipsene i bakhodet neste gang du skal lage eggedosis. Pass på å ikke la sukkeret ligge på eggene før du pisker eggene.


Ta opp vispen og skriv Ole med det som renner fra vispen. Du må piske ganske lenge. Men helt stivt blir det ikke. Min husstelllærer sa som en tommelfingerregel at det er ferdig pisket når du kan skrive Ola med løkkeskrift med det som drypper fra vispen, og du klarer å skrive ferdig a-en før o-en forsvinner.


Piske eggedosis

Madeira (eller portvin) gjør eggedosisen mindre barnevennlig. Oppskriften funker fint uten. Eventuelt kan du koke ut alkoholen. Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis.


Finhakk sjokolade og nøtter. Vend inn appelsinjuice i eggedosisen og topp med nøtter og sjokolade rett før servering. Skal du piske krem til fyll i kaker eller som pynt på kake, bør kremen være stiv. Krem som skal sprøytes må være helt stiv, mens krem som skal brukes i vaniljekrem eller fromasj kan piskes bløtere.


Piske eggedosis

Om det ikke står i oppskriften, er det passe med rundt ss sukker til en liten kartong kremfløte (dl).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg