mandag 17. juni 2019

Kjøtt pr person

Kjøtt pr person

Kalkunfilet eller stek. Suppe til hovedrett. Saus, tynn (sjysaus og lignende) dl. Kjøtt uten ben til gryteretter. Mengdeberegning buffet. Det er vanlig å beregne ca. På hel kalkun beregner man ca 5gram pr.


Kjøtt pr person

Har man rent kjøtt , for eksempel filet eller bryst regner man ca. Egner kalkunkjøtt seg til marinering? Fiskefilet uten ben.


Fårikål er Norges ubestridte nasjonalrett, og smaker godt både som husmannskost og festmat. Det skal dessuten ikke mye til for å servere en rykende varm gryte med fårikål: Som navnet tilsier så trenger du kun fårikålkjøtt og kål. Jeg skal holde selskap og har valgt klassikeren svinesteik av økonomiske grunner. Jeg har beregnet 2gr per person fordi vi skal ha kjøttkaker ved siden av, i tillegg selvsagt til grønnsaker, surkål, poteter osv.


Jeg leste nylig at 2kg var nok til 4-personer. Spiste det igår, da hadde jeg 3kg på personer og det ble endel igjen. Hvor mye pinnekjøtt pr pers? Koldtbord – per person.


Dessuten kommer det også ann på tilbehør og hvor tykke skiver du har på kjøttet. Jo tynnere skiver jo mindre spiser folk. Vi skal ha elg i morra og jeg har ca 300g. Antar at det vil holde godt, skal i tillegg beregne ca 2gram potet pr person og en del grønnsaker. Porsjonsberegning av julemat kan være vanskelig.


Kjøtt pr person

Her får du oversikten over hvor mye du skal beregne per person av ribbe, pinnekjøtt, tilbehør, julefisk og kalkun. Matvanene til innbyggerne i de nordiske landene er slett ikke identiske. I Danmark er mengden kjøtt som spises mye høyere enn i alle de andre nordiske landene - 1kilo per person i fjor.


Vi er voksne som skal ha pinnekjøtt med tilbehør på nyttårsaften i år. Jeg skal kjøpe inn dette og legge i fryseren nå i helgen siden jeg blir borte til 6. Men hvor mye pinnekjøtt skal jeg beregne pr person ? Kålrabbistappe normalt ca 2gram pr person. Men for å være helt sikker at storspiserene får nok så kan du plusse på et par titalls gram på de. På butikken sa de 3g kjøtt pr person til meg, det holdt ikke på mennene i min manns familie.


Kjøtt pr person

Mye av kjøttet forsvinner i lagingen synes jeg, så jeg hadde gått for minimum 4g, om du bruker fårikålkjøtt(mye ben) men bruker du litt finere kjøtt , med mindre ben så skulle det vel holde med 3g. Ok, da regner jeg drøyt 2g pr pers. Blir noen kvinnfolk også, så da blir det sikkert nok. Er det godkjent å legge hele fileen i marinade ca timer (olje og egenkompa eddik), brune kjapt all flater i stekepanna og helsteke på grader i stekeovnen noen timer?


Tror jeg lager hasselbackpoteter til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg