mandag 14. mai 2018

Menssmerter under graviditet

Særlig i begynnelsen av graviditeten er det mange som opplever menslignende smerter. Dette kan medføre omtrent samme ubehag som under menstruasjonen når livmormusklene trekker seg sammen for å støte ut menstruasjonsvæsken. Smertene kommer noen ganger daglig, og varer bare noen sekunder før de går over.


Menssmerter under graviditet

Smerten ligner på mine vanlige menssmerter , men er av kortere varighet og kraftigere. Skulle hatt mensen 8. Blødning under graviditeten kan ha mange ulike årsaker som kan arte seg på forskjellige måter. I de fleste tilfeller er blødninger tidlig i svangerskapet ufarlige, mens blødninger senere i svangerskapet alltid bør føre til legekontakt. Når folk sier man har menssmerter i begynnelsen av et svangerskap,hva menes det da?


Hva har dere opplevd eller vet? Sist jeg ble gravid (i vår),husker jeg nesten ikke noe av dette. Eneste var under samleie en gang,rundt befruktningen,at jeg fikk forferdelige smerter i underlivet. Et litt over uker på vei. Men i går kveld fikk jeg plutselig sterke menssmerter som gjorde meg veldig nervøs.


Det gikk over etter en times tid. Og har ikke blødd noe. Er det dårlig tegn tror dere? Andre som har hatt lignende? Det var ikke sånn at det st.


Symptomene på graviditet skyldes naturlige endringer i hormonproduksjonen og av mekaniske forhol så som press mot urinblæra. Uteblitt mensblødning er vanligvis første tegn på graviditet. Mange kvinner får smerter i nedre del av magen, og noen ganger i ryggen og beina, like før eller under menstruasjonen.


Smertene skyldes trolig en overproduksjon av prostaglandiner (en gruppe umettede fettsyrer) som får livmoren til å trekke seg sammen. Kan man være gravid selv om man har mensen? De fleste kvinner vil miste mensen helt dersom det har skjedd en befruktning. Noen gravide kan ha sparsomme blødninger fra skjeden de første 2-månedene.


Ja, det er ganske vanlig å få relativt kraftige mensliknende murringer nederst i magen helt tidlig i graviditeten. Jeg pleier å blø fra livmor når jeg er på gynekologisk undersøkelse og det blir tatt prøver fra livmor. Gir p-piller mot menssmerter også beskyttelse mot graviditet. Har sterke menssmerter.


Grunnen til at noen har sterkere kramper enn andre, antas å ha noe å gjøre med at prostaglandin-nivåene kan variere. Kvinner som sliter med kraftige menssmerter har prostaglandin-nivåer i blodet som er 5-ganger høyere enn hos kvinner som ikke får kramper, ifølge Medicinenet. Jeg har nå hatt menssmerter i bortimot uker. Det er vanlig å få litt menssmerter ca på det tidspunktet du skulle hatt mens tidlig i svangerskapet. Jeg ville ikke blitt nervøs av litt menssmerter så lenge de ikke er veldig sterke eller at man har blødninger.


Menssmerter kan også være voksesmerter, det vil si at livmoren utvider seg. Glemte å skrive under her at jeg har menssmerter og murringer i magen. Stikker i og stråler mot sidene. Hovedsymptomene hos kvinnene er store smerter under menstruasjonen og kraftige blødninger.


Adenomyose og endometriose skaper et skikkelig fiendtlig miljø i bekkenet, og det kjennes. Prostaglandiner er stoffer som får livmoren til å trekke seg sammen, og som er med på å utstøte livmorens slimhinne under menstruasjonen. Kontraksjon av livmor med konsekvent oksygenmangel i muskelen, og dermed smerter, er forårsaket av prostaglandin og hormonet vasopressin, som øker under menstruasjonen, sier Sethi. For det var veldig sterke menssmerter , med litt blødninger Så avtok det og ingen ting skjedde.


Men jeg var da ikke klar over at jeg var gravid. Er gravid i uke og har utrolig menssmerter og vondt i korsrygg. Jeg lurer rett og slett på om det er vanlig å ha menssmerter i begynnelsen av en graviditet ? Noen symptomer debuterer tidlig, som kvalme, andre symptomer utvikler seg smått om senn utover i graviditeten.


Vi kvinner opplever varierende grad av menssmerter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg