tirsdag 20. mars 2018

Skalldyr gravid

Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Mange av matvarene som nevnes nedenfor, er lite brukt i et normalt norsk kosthol og vil derfor bare gjelde en liten gruppe gravide.


Sannsynligheten for at fosteret tar skade av at moren spiser disse matvarene, er liten, men Mattilsynet anbefaler likevel gravide å følge rådene nedenfor.

Generelt bør gravide unngå fisk og skalldyr som er fanget nær eksisterende eller tidligere industriområder (fremmedstoffer). Måseegg inneholder høyt nivå av fremmedstoffer. Gravide bør derfor ikke spise måseegg.


Skalldyr : Det viktigste er god varmebehandling. Som gravid kan du spise nesten alt av skalldyr , som reker, blåskjell, hummer, kreps og scampi. Blåskjell: Spis det gjerne, men følg blåskjellvarsel fra Mattilsynet og husk god varmebehandling. Reinsdyrkjøtt i enkelte områder kan inneholde mye radioaktiv forurensning.


Oppskåret kjøttpålegg bør være ferskest mulig.

Sjekk holdbarhetsdatoen. Jeg fikk beskjed av legen min da jeg gikk gravid med førstemann at jeg måtte holde meg borte fra reker,krabbe,hummer osv. Jeg elsker jo skalldyr og uten alkohol og skalldyr denne sommeren går bare ikke! Om man varmebehandler godt, kan alle typer oster trygt spises av gravide. Eksempler på dette kan være ost på pizza, ostesmørbrø lasagne eller bruk av ost i sauser.


Du er her: Matportalen. Bortsett fra folat (folinsyre) som alle gravide anbefales å ta både før de blir gravide og i svangerskapets første tre måneder, finnes det ingen generelle råd for bruk av kosttilskudd. Mange gravide har behov for tilskudd av D-vitamin, jern og jo avhengig av kostholdet og jernlagre tidlig i svangerskapet.


Barn, gravide og ammende bør ikke spise rognleverpostei Mattilsynet advarer barn, gravide og ammende mot å spise fiskelever eller produkter av fiskelever som f. Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Kan jeg spise sushi mens jeg er gravid ? For alle som lager sushi selv, gjelder rådet å fryse ned fisken før bruk for å drepe eventuelle parasitter. Se forøvrig Mattilsynets tips og råd om riktig behandling av fisk til sushi.


Helt unna alt av skalldyr er selv gravid og elsker krabbe s gleder meg til jeg er ferdig. R eller drlig varmebehandlet fisk og skalldyr , Her gjelder det samme som over, samt at sjmat kan inneholde miljgifter. Kvikksølv og andre gifter – fisk du bør unngå når du er gravid Enkelte typer fisk inneholder mye miljøgifter, for eksempel PCB, dioksiner og kvikksølv, som kan forstyrre utviklingen av barnets nervesystem.


Det er bare noen f matvarer som kan.

Helsekort for gravide er et journaldokument for å sikre forsvarlig behandling, og understøttes av Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen. De er rike på vitamin D og jod. Fet fisk, som eksempelvis laks og makrell er dessuten rike på omega- som er veldig bra for deg. Fisk og skalldyr er viktige komponenter når du er gravid.


Du bør derfor spise fisk 2-ganger i uken. Dersom en gravid kvinne smittes for første gang under svangerskapet, kan parasitten overføres til fosteret og forårsake abort, misdannelser eller andre alvorlige skader på barnet, hvis ikke sykdommen behandles i tide. Personer som er smittet tidligere i livet, har antistoffer mot parasitten som beskytter fosteret mot infeksjon.


Nei, jeg tenker at alternativet til skalldyrene er noe alle kan spise, gravid eller ei. Selv er jeg ikke glad i skalldyr , kan til nøds spise bittelitt, men hadde vært synd å takke nei bare fordi jeg ikke liker skalldyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg