tirsdag 18. mars 2014

Mensen syklus

Mensen syklus

Lær mer om de forskjellige fasene i herresyklusen og hvordan du kan bli påvirket av den. Les mer om hva som skjer i puberteten og hva det betyr på Libresse. Humørsvingninger og mensensmerter?


Lær om din første mensen her! Finn informasjon her! Få oversikt over din menssyklus. Lær deg mer om mens og din syklus.


Dersom syklusene dine er uregelmessige, vil du ikke vite hvor lang hver syklus er før de slutter, og ny blødning finner sted. Menstruasjon, ofte bare kalt mens eller mensen , er en månedlig blødning fra livmoren hos jenter og kvinner i fruktbar alder som ikke er gravide. Menstruasjonen er en del av menstruasjonssyklusen, som er en fysiologisk syklus , det vil si et regelmessig gjentatt forløp i kroppen, som er styrt av kjønnshormoner. Mange kvinner opplever endringer både fysisk og psykisk gjennom menstruasjonssyklusen sin. Menstruasjonssyklus er tiden fra første dag mensen kommer til første dag i neste mens.


Hun forteller at noen kan ha kortere eller lengre opphold mellom hver mens. For de fleste kvinner er dette omtrent dager totalt, forteller helsesøster på helsestasjon for ungdom i Bærum, Laila Huse Skoglund. Når mensen ikke kommer. Romundstad forklarer at det kan være helt naturlige årsaker til at mensen uteblir.


Av den grunn er det viktig å få en oversikt over eventuelle årsaker. Er det graviditet skjer det mange endringer i kroppen knyttet til dette. En av disse er uteblitt mens , sier hun. Livmoren trenger ikke lenger opprettholde et gunstig miljø for fosteret, og kroppen din må gjøre seg klar til neste syklus.


Eventuelle symptomer på premenstruell spenning vil avta. Men igjen, vi er alle forskjellige. Gjennomsnittlig lengde på en syklus er dager, men den kan være kortere eller lengre. Det er viktig å kjenne syklusen sin når man prøver å bli gravid. Ikke så kjært barn har mange navn.


Mensen , Tante Rø Uka, Perioden. I det siste har mensen endelig kommet litt frem i lyset, blant annet med den blodferske norske boken om mensen. Det er lurt å notere i en kalender hver gang mensen kommer, slik at du blir kjent med din egen syklus.


Da vil du lære deg å vite når mensen kan forventes å komme, og du kan reagere hvis den ikke kommer som den skal. Det finnes også ulike kalendere eller apper for dette bruket. Men hvis du har en vanlig syklus eller du ikke kan holde styr på syklusen din, kan kvalme, ømme bryster og ekstra turer på do tyde på graviditet før du innser at du ikke har fått. Menstruasjon Kalender, den beste periode-kalkulator , syklus - og eggløsning-fertile kalkulator. Jeg husker jeg fikk beskjed om å skrive ned datoen jeg fikk mensen i kalenderen.


Det var noe av det første jeg “lærte”. For da visste jeg når jeg ventet det igjen. Men det ingen fortalte var at man har en syklus. Så som eleve år gammel trodde jeg at hvis jeg hadde mensen juli, kunne jeg vente den august.


Mensen syklus

Scannet fra Taking charge of your. Det er vist at det å glemme å ta pillen umiddelbart før eller etter sju dagers hormonfritt intervall, gir stor risiko for graviditet, mens forkorting av det pillefrie intervallet reduserer risikoen. Helsenett ble opprinnelig utviklet som ledd i det forebyggende arbeidet drevet av Den norske lægeforening, Norges Apotekerforening og Den norske tannlegeforening i samarbeid med et stort antall fagfolk, pasientorganisasjoner og institusjoner.


Jeg har alltid hatt litt lange sykluser, helt fra jeg første gang gikk mensen. Etter at jeg fikk mitt siste barn for år siden har dette imidlertid gradvis endret seg og syklusene har blitt kortere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg