onsdag 17. mai 2017

Brente mandler sunt

Unn deg litt julesnacks og nyt en sunn variant av de tradisjonsrike brente mandlene. De er lette å lage og smaker himmelsk! Brente mandler hører julen til! Og når man kan lage brente mandler uten sukker som smaker minst like godt som variantene som er fulle av sukker kan de nytes med den aller beste samvittighet – både titt og ofte.


Her er en sunnere sukkerfri variant, hvor det er brukt Sukrin Gold istedenfor hvitt raffinert sukker. Søndag i advent og jula er rett rundt hjørnet!

Er dere begynt å bli klare? Sukkerfri, brente nøtter lager eg heile året, men brente mandler måtte fylles opp i glasskrukkene no som det er jul. Knasande sprø, søte og litt salte nøtter – perfekt som snacks i desse dager. Ferdigskivede mandler finner du på butikken, en pose er på ca.


Trener du regelmessig spiller det ingen rolle om du spiser litt brente mandler , sjokolade eller potetgull en kveld eller to i uka, for kroppen din vil forbrenne alt. Jeg har laget endel brente mandler opp gjennom årene, både med melis, sukker og testet om brente mandler blir best ved å riste de i ovn før karamelisering. Min erfaring er at brente mandler blir best på smak når de først ristes i ovn.


Nøttene får da fram den karakteristiske deilige mandelsmaken. Gi dem bort som en spiselig julegave eller kos deg med den karamelliserte søtsaken selv.

Mandler er en meget populær nøtt. Selv om den har høyt fettinnhold så har den høyt innhold av næringstoffer og er ekstremt sunn. Her får du vitenskapelig beviste helsefordeler ved å spise mandler. Jeg bruker en jerngryte til brente mandler. Sukkeret vil da smelte og legge seg rundt mandlene.


Jeg elsker brente mandler og har laget det mange ganger uten suksess. De ender ofte opp som en stor klump eller alt for brent. Denne gangen lagde jeg en sukkerfri variant og jammen ble de bedre enn alle jeg har laget før.


Inneholder adlinks. Dere skal selvsagt få oppskrift. Godt og Sunt Velkommen hit. Det er også enkelt å lage, holdbart og ikke så verst sunt.


Så det er en rekke grunner til å fyre opp ovnen og lage et par krukker før julestria overmanner deg. Jeg synes mandlene ble ristet litt for lenge, og det var litt lite sukkermasse til å dekke alle mandlene skikkelig. For meg funker 4:2:forhold mellom mandler , sukker og vann best – selvom det er mer væske som må fordampes synes jeg det er verdt tiden.


Selv om nøtter inneholder en god del fett, så er dette sunne fettsyrere. I tillegg kan de gjøre godt for hjertet, og de inneholder mye proteiner og fiber, samt viktige mineraler og vitaminer. Hell mandlene ut på bakepapiret (nå er det veldig varmt, pass på så du ikke brenner deg).

La det kjøle seg av. Nå kan du brekke løs det du vil. Tips: Kjør dette til krokanbiter i en kjøkkenmaskin og bruk i iskrem!


Det finnes mange, gode smaker som passer godt sammen med brente mandler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg