onsdag 23. juli 2014

Gynekologisk undersøkelse mensen

Jeg gikk til gynekolog da jeg hadde mensen. Så da jeg kom så ville de skjekke om det var en spontanabort, derfor måtte jeg ta gynekologisk undersøkelse. Jeg sa da ganske pinlig Men jeg har jo mensen. Jeg blør MYE når jeg har mensen og jeg får mensen nå snart - skal ha undersøkelse snart og jeg er redd for at jeg har mensen da.


Når jeg sier at jeg blør mye så mener jeg at det drypper og renner ut. Det kommer til å bli skikkelig gris. Må ha undersøkelsen nå også, noe som er kjipt. Etter en helt ordinær gynekologisk undersøkelse , endte Elin opp med å måtte amputere ett bein og står også i fare for å miste det andre.


Det er helt uvirkelig, sier hun. Kan man gå til gynekolog når man er gravid? Det kan man utmerket godt gjøre, de er jo også spesialister i fødselshjelp og kan følge opp med ultralydundersøkelser.


Celleprøven tas i forbindelse med en gynekologisk undersøkelse hos din egen lege eller hos en gynekolog. Hvis du skal til underlivsundersøkelse - gynekologisk undersøkelse - merker du kanskje den samme bluferdigheten. Celleforandringer kan for eksempel skyldes betennelse, sopp eller virus.


Du går til undersøkelse kun hvis det er helt nødvendig. Hvem får foretatt en gynekologisk undersøkelse ? Unge kvinner opplever kanskje deres første underlivsundersøkelse i forbindelse med at de skal starte med p-piller. Veileder gynekologisk onkologi. Gynekologisk undersøkelse - underlivssjekk for jenter Å ta underlivssjekk for første gang kan virke skummelt og flaut.


Men forberedelse gjør mester, og leser du denne artikkelen har du garantert mye mindre å grue deg for. Tenk også på at baken og ryggen skal ligge tungt mot underlaget, mens jeg undersøker. Repeter disse rådene dersom kvinnen spenner seg underveis. Ved gynekologisk undersøkelse er det viktig å tenke på hygiene. Tenk deg at du har en ren og en skitten hån og bruk bare den rene hånden til å berøre alt som ikke er.


Tilstedeværelsen av en medhjelper bidrar til å nøytralisere det pinlige ved å blottstille seg nedentil. Hvis kvinnen dropper gynekologisk undersøkelse slik anbefalt, kan det resultere i at eventuell sykdom ikke blir oppdaget, eller blir oppdaget for sent, fastslår hun. Fastlege Amir David Arden ved A Klinikken, er enig. I verste fall kan en sykdom utvikle seg til å bli vanskelig å behandle.


Likevel er det høyst nødvendig for å undersøke at alt er som det skal der nede. Tenker du på å bli gravi eller har du allerede prøvd en stund uten resultat? Her finner du andre prøvere!


Dersom du skal sette inn spiral tar det litt lengre tid. En gynekologisk undersøkelse tar som regel kort tid – rundt minutter burde holde. De fleste synes det går greit – det verste er ofte usikkerheten omkring selve situasjonen. Den kan gjøres hos de fleste fastleger og helsestasjoner for ungdom.


Noen ganger trenger man bare å inspisere vulva hvis plagene kun sitter der. Det vil si på samme måte som når du er til undersøkelse hos gynekolog. Undersøkelsen blir utført i gynekologisk leie.


Ved mistanke om livmorhalskreft vil legen også se inn i urinblæren din med et cystoscop (et tynt rør med kamera). Legen gjør en grundig gynekologisk undersøkelse , og tar eventuelle prøver samtidig. Dette såkalte gynekologiske leie oppnås på en spesialbygd undersøkelsesbenk.


Den gynekologiske undersøkelse representerer for de fleste kvinner en fysisk og psykisk belastning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg