onsdag 19. september 2018

Svimmel og trøtt

Du har altså vært slapp, trøtt og svimmel i flere uker, og tidvis tungpustet. Og du har fått påvist en jernmangel, og forøvrig gikk du opp kg sist sommer. Og du hadde de samme plagene i sommer, og de gikk delvis tilbake i en periode, for så å komme tilbake. Føler at jeg aldri får nok søvn.


Jeg lurer på hva dette kan være og om det er noe jeg kan gjøre med det. Lei av å gå rundt å være konstant sliten. Du føler deg svimmel mer eller mindre hele tiden. Du blir uvel både av å bevege deg og av å se på ting som beveger seg. Svimmelheten forverrer seg kraftig av forvirrende synsinntrykk, som for eksempel når du er på et kjøpesenter, i folkemengder eller når du bruker synet til presisjonsoppgaver som lesing eller arbeid ved dataskjerm.


Her får du en guide til de vanligste årsakene til svimmelhet samt hva du kan gjøre for å bli kvitt hver plage. Kraftig jernmangel kan gjøre deg både svimmel og slapp, men kan også gi deg hjertebank, hodepine, øresus og gjøre deg tungpustet, ifølge nhi. En god indikasjon på jernnivået i kroppen. Orket ingenting, dagen etter var det helt likt, forferdelig trøtt og sliten, og litt kvalm.


Da jeg la meg klarte jeg ikke slappe av, prøvde å lukke øyene men da kjentes det som om jeg var litt svimmel , og jeg bråvåknet noen ganger av meg selv. Mye kan gjøre deg svimmel. Når det gjelder svimmelhet så er det et symptom som er veldig uspesifikt, det vil si at mange sykdommer kan ha dette symptomet.


Det finnes flere varianter av svimmelhet, og i dag er det vanligere å undersøke grundig på de underliggende årsakene til at man blir svimmel enn bare for få år siden. Odd Arild (49) var bare trøtt og sliten – fikk vite at han hadde hjertesvikt. Derfor er du trøtt og slapp. De vanligste grunnene til at du mangler energi - og måter å løse saken på.


Er du sliten hele tiden? Kanskje kan du gjøre noe med det. Hei, for noen uker siden da jeg skulle stå opp var jeg vannvittig svimmel. Var veldig ustø og ble akutt kvalm. Dette ga seg heldigvis utover dagen, men har liksom aldri gitt helt slipp.


Sliter litt fortsatt, føles som om en står på gyngende båt, blir bedre til tider også værre til andre. Dette samtidig med at jeg er usigelig trøtt. Og siden jeg har dårlig samvittighet fordi han må være inne så mye når jeg er i dårlig form så tenkte jeg å drive med litt hjernetrim inne, og kjente underveis at jeg ble skikkelig slapp, trett, svimmel og rar i hodet (blir litt lyssky, får en følelse av å ikke være tilstede for å prøve å forklare litt) igjen så jeg bare. Kan være tegn på at du har reaktiv hypoglykemi. Det som skjer når du har reaktiv hypoglykemi, ofte kalt omvendt diabetes er at kroppen produserer for mye insulin etter måltidene, slik at blodsukkeret blir lavt i stedet.


Det kan ha veldig mange årsaker, og det første du bør gjøre hvis du er trøttere enn vanlig er å se på søvnvanene dine, men det kan også være helt andre årsaker til at du helst vil sove hele dagen. Har i det siste vært mye små svimmel ,kvalm, tung i kroppen, tiltaksløs og hodepine, og følt meg sliten. På jobb skylte de på at dem trodde det var varmen. Men var hos legen i går og tok masse blodprøver som jeg får svar på om ei uke. Legen trodde det kunne være jernmangel, noe med blodtrykket ell.


Men dersom du i tillegg til å føle deg trøtt , også er svimmel , opplever nedsatt fysisk yteevne, hjertebank, er tungpustet, har hodepine og opplever øresus, kan du ha for lite jern i kroppen, noe som fører til blodmangel, lav blodprosent (anemi). Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt. Man er trøtt og sliten både på jobb og når man kommer hjem til ektefelle og barn. Arbeidsgleden er borte, og man er fysisk sliten og orker ikke gjøre stort på fritiden. Man begynner tilbringe mer og mer tid i sofaen foran tv’en (gjerne med en øl eller fire).


Skjoldbruskkjertelen, thyroidea, er en sentral kjertel når det gjelder helse for alle pattedyr. Kjertelen er blant annet av stor betydning når det gjelder vektendring. Typiske symptomer er en følelse av å være emosjonelt utslitt, overbelastet, tappet for energi, trøtt og deprimert. Utbrenthet fører også til reduserte prestasjoner, og det kan påvirke hverdagsaktiviteten hjemme. Tegn på utbrenthet.


Det kan være flere årsaker til at du stadig føler deg trøtt og sliten til tross for at du sover de anbefalte 6-timene per døgn. Mange kvinner opplever jernmangel og symptomene er blant annet tretthet, nedsatt fysisk yteevne og svimmelhet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg