onsdag 31. januar 2018

Gravid brie

Gravide kan spise ost, men skal ikke spise upasteuriserte oster. Se oversikt over hvilke oster gravide trygt kan spise. Når du er gravid er det ekstra viktig å spise variert slik at du får i deg alle de næringsstoffene du trenger. Gravide har et økt behov for både kalsium og vitamin og det er viktig at gravide får i seg meieriprodukter daglig.


Samtidig må gravide unngå meieriprodukter som er laget på upasteurisert melk. Følgende råd gjelder matlaging generelt, men som gravid bør du være ekstra opptatt av god hygiene: Vask hendene før du lager mat, før du spiser mat og mellom håndtering av ulike råvarer. Gravide bør være spesielt nøye med å vaske hendene etter å ha vært i kontakt med jor sand og dyr. Skyll alltid frukt, grønnsaker og bær. Kan gravide spise fetaost?


Det er mange gravide som lurer på om de kan spise fetaost. Mattilsynet oppgir at fetaost og lignende salatoster på glass er trygge å spise, dersom glasset er åpnet nylig og osten laget av pasteurisert melk. Jod er viktig for deg som er gravid eller ammer. Test om du får nok!


Gravid brie

Hvilke oster kan jeg spise på ferie? I dag var jeg på restaurant og spiste club sandwich med kylling. Etter en stund oppdaget jeg at det var brie på den (innimellom skivene). Jeg slutta selvsagt å spise da, men har nok fått i meg noen gode tygg med brie.


Jeg tror ikke den har vært varmebehandlet, men den var lunken. Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre, et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten. Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær.


Bakgrunnen er dyreforsøk som viser at store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort. Hun forklarer at du som gravid ikke skal spise for to, men gradvis øke med opptil to måltider i løpet av de tre trimestrene en graviditet består av. I tillegg poengterer hun at det ikke er veldig store forskjeller på hvordan du bør spise som gravid og ikke, men at det er små, enkle ting du skal forholde deg til og ikke få panikk for. Gravide må holde seg unna en rekke matvarer under hele svangerskapet, for ikke å utsette babyen for farlige bakterier.


Særlig modne oster og parmaskinke er det mange kvinner som savner. Vi var bortbjudna och jag åt utan att tänka på att fråga vad det innehöll och det visade sig att det var ädelost i såsen – är detta ”farligt”? Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide. Jag är orolig för detta.


Gravid brie

Myke oster og muggost. Det har blitt påvist listeria i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Vin och mögelostar blir ett minne blott när du är gravid.


Dessertostar som Brie , Camembert, Gorgonzola, Vacherol och Reblochon innehåller opastöriserad mjölk som kan innehålla listeriabakterier. Listeriabakterier kan skada din bebis. Alla dessa ostar går att äta om du har upphettat dem riktigt ordentligt, den ska vara bubblande hett. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme.


Må jeg spise brie og andre bløde oste under graviditeten? Svar Både ja og nej Du må gerne spise brie og andre bløde oste, hvis de er pasteuriserede. Hvis osten er lavet på upasteuriseret mælk, fraråder Sundhedsstyrelsen, at du spiser det, når du er gravid.


Jeg spiste selv brie her en dag uten å tenke meg om. Brie och mögelost går endast bra att äta under graviditeten om du värmer dem så mycket så att de blir bubblande varma. I övrigt ska du undvika brie och mögelost under graviditeten.


Gravid brie

Kostrådene på denne siden er fra norske myndigheter til gravide. Matportalens redaksjon svarer ikke på enkelthenvendelser fra gravide , men lagrer henvendelser slik at de blir tatt med i vurderingen når kostrådene skal revideres. Har du spørsmål angående kosthold mens du er gravid , må du ta kontakt med helsestasjon, jordmor eller fastlege. Gravide bør øke inntaket av både vitamin A, vitamin jern, vitamin C og kalsium noe i svangerskapet. Likevel trenger du ikke spise for to fullvoksne når du er gravid , det er faktisk forholdsvis lite ekstra energi du har behov for hver dag, sier Hennig Havdal.


Hun anbefaler dessuten at gravide sørger for å ha et variert kosthold. Men kan man spise det mår man er ferdig å gå gravid eller må jeg vente helt til jeg er ferdig. Jeg må da innrømme at jeg har spist Brie flere ganger mens jeg er gravid.


Gravid brie

Forrige gang jeg var gravid var det lov å spise pasteurisert ost, nå er det ikke det. Men jeg spiser nå litt innimellom allikevel. Te, ost og kjeks er ikke helt det samme uten Brie.


Det generelle rådet til gravide er å unngå meieriprodukter av upasteurisert melk, men unntaket er harde oster som Parmigiano Reggiano og Grana Padano, sier Hovda Røed. Hun påpeker at listeria monocytogenes også er påvist i halvfaste og myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie , Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg